Chans för unga innovativa forskare att prisas

6 september 2023

Stanisław Lem European Research Prize delas ut till unga forskare, födda 1983 eller senare, för nyligen gjorda upptäckter eller betydande prestationer inom naturvetenskap och teknik. Nominera någon eller ansök själv senast 30 september.

Den internationella tävlingen om Stanisław Lem European Research Prize arrangeras av Wrocław University of Science and Technology i Polen. Tävlingen är öppen för forskare upp till 40 år gamla, knutna till ett universitet eller forskningscentrum i Schweiz, samt länder som tillhör eller är associerade med EU.

Prissumman på ungefär 22 000 euro delas ut för en upptäckt eller betydande prestation som gjorts under de senaste tre åren inom området naturvetenskap och teknik, med starka inslag av tvärvetenskaplighet, kreativitet och vision.

Vill du ansöka eller nominera?

Skicka senast 30 september in ansökan, tillsammans med två–tre rekommendationsbrev och högst tre publikationer, till:

lemprize@pwr.edu.pl

Du hittar mer information och ansökningshandlingar på webbsidan:

Stanisław Lem European Research Prize

Vinnaren kommer att bli inbjuden till prisceremoni i Wrocław, samt förväntas hålla en publik föreläsning om sitt arbete och träffa unga forskare från universitetet.

*******************************************

Kort om Stanisław Lem

Stanisław Lem var en polsk visionär och science fiction-författare vars litterära verk kretsade kring människor, vetenskap, teknik, framsteg och framtid.

Lem Prize har instiftats i hans ära. Det tilldelas årligen en ung forskare vars kreativa arbete har potential att positivt påverka framtiden för en civilisation som blir alltmer fylld av teknologi.

Redaktör: Lena Holmberg