Norrländska Hjärtfonden utlyser forskningsanslag

22 januari 2024

Norrländska Hjärtfonden utlyser forskningsanslag till forskning inom hjärtkärlområdet. Ansök senast 31 mars.

Anslag kan ges till projekt som berör hjärtsjukdom eller processer i blodkärl som kan leda till hjärtsjukdom. Anslag kan ges till forskning inom olika områden från grundforskning till förebyggande åtgärder, rehabilitering, omvårdnad och sjukdomsbehandling.

Stiftelsen ser som en väsentlig uppgift att stödja forskningsprojekt eller delar av forskningsprojekt, som annars kan vara svåra att finansiera. Disputerade och odisputerade forskare kan ansöka om anslag. Projektbeskrivningen är utslagsgivande vid fördelning av medel, men särskild hänsyn kommer tas till yngre, icke disputerade forskare som kan ha svårt att erhålla anslag från forskningsråd och andra större forskningsfinansiärer. Sökande beviljas medel för ett forskningsprojekt i högst tre år i rad.

Beslut om tilldelning av medel fattas av stiftelsens styrelse vid sammanträde i början av maj. Tilldelade medel utbetalas till projektansvarig, efter rekvisition från Handelsbanken.

Ansökan

Ansök om forskningsstöd på stiftelsens webbplats. Ansökan görs direkt online.
Ansökningstid 1 februari-31 mars 2024.

Om Norrländska Hjärtfonden

Norrländska Hjärtfonden är en fristående stiftelse med syfte att främja vetenskaplig forskning inom Norra sjukvårdsregionen rörande kardiologi-fysiologi. Ordförande i stiftelsen är förre landshövdingen Börje Hörnlund.

Flera andra stiftelser och fonder stöder hjärtforskningen i Sverige som helhet, men Norrländska Hjärtfonden stöder hjärtforskning knuten till Norrlands universitetssjukhus i Umeå, Norra sjukvårdsregionen och/eller Umeå universitet.

Redaktör: Lena Åminne