Sjöbergstiftelsens projektanslag för cancerforskning 2024

17 januari 2024

Sjöbergstiftelsen, som instiftades av Bengt Sjöberg 2016, har till uppgift att stödja cancer-forskning. Detta gör vi genom att stödja forskningsprojekt inom området och dessutom dela ut ett internationellt stipendium, "Sjöbergpriset", på 1 miljon USD till cancerforskare.

Huvuddelen av stiftelsens avkastning delas årligen ut till forskningsprojekt. Sedan 2017 har stiftelsen årligen delad ut cirka 50 miljoner kronor i projektbidrag till universiteten. 2023 beviljades 14 projekt sammanlagt 63,760 miljoner kronor.
2024 kommer Sjöbergstiftelsen att ge bidrag till cancerforskning inom forskningsområdena:
Förebyggande åtgärder och omvårdnad inklusive komplementär och integrativ medicin och åtgärder mot långsiktiga komplikationer och
Tidig diagnostik samt svårbehandlad cancer med dålig prognos och även "drug repurposing".

Inom ovanstående forskningsområden kan också olika forskargrupper inom landets universitetssjukhus (regioner) lämna in en gemensam större ansökan (> 6 000 000 SEK) avseende bidrag till uppbyggnad och konsolidering av nationellt nätverk för forskningen. Ansökan ska ha en stark koppling mellan translationell och klinisk forskning med involvering av väl fungerande kvalitetsregister och biobanker kopplade till konkreta kliniska frågeställningar, företrädesvis inom ramen för nationella kliniska studier. Även andra typer av multiprofessionell klinisk samverkan kan vara aktuellt såsom studier avseende vård- och terapiinriktade studier.
I enlighet med donatorns önskemål välkomnar vi ansökningar som avser okonventionella mediciner/behandlingsmetoder.

Processen är som tidigare år uppdelad i två omgångar. I första omgången görs ansökan i form av ett projektförslag. Dessa lämnas in under tiden 2024-02-01–2024-03-31. Projektförslagen utvärderas av stiftelsens vetenskapliga råd, som lämnar förslag till styrelsen. Styrelsen fattar därefter beslut om vilka projektförslag som skall gå vidare och meddelar de sökande omkring 2024-06-10 vilka projekt som går vidare för fullständiga anslagsansökningar respektive avslås.
Andra omgången omfattar dessa utvalda projekt, för vilka anslagsansökningar skall vara inlämnade senast 2024-09-10. Ansökningarna utvärderas av vårt vetenskapliga råd, som lämnar sitt förslag till styrelsen. Styrelsen fattar därefter beslut och meddelar de sökande omkring 2024-12-20 vilka projekt som utsetts för bidrag och bidragens storlek.

Projektförslagen registreras under tiden 2024-02-01–2024-03-31 på stiftelsens hemsida www.sjobergstiftelsen.se under fliken "Anslag" och skall omfatta:
• Sökandens uppgifter
• Forskningsområde (enligt ovan)
• Projektbenämning (< 225 tecken)
• Beskrivning (frågeställning, bakgrund och forskningsprogram, (< 5 000 tecken)
• Sökt belopp (högst 2 000 000 kr/år i högst 3 år)
• Total projektbudget samt eventuella andra finansiärer (< 2 000 tecken)
• Tidplan (< 2 000 tecken)
• Förväntat resultat (förväntat resultat och förväntad tidpunkt då resultatet kan tillämpas samt betydelsen för patienter och vården (< 2 000 tecken)

För projekt som är en fortsättning på tidigare av stiftelsen finansierade projekt redovisas under "bakgrund" de förväntade uppnådda resultaten när nuvarande finansiering upphör.
Stiftelsen har inga restriktioner för hur många pågående projekt stiftelsen finansierar för en viss forskare.
Frågor besvaras av Ingemar Sjöberg, is@cibol.se, eller av ordföranden i det vetenskapliga rådet, Lars Ny, lars.ny@vgregion.se.