Nu kan du söka bidrag för praktiknära skolforskning

13 mars 2024

Skolforskningsinstitutets fokus i år är metoder och arbetssätt i undervisningens planering, genomförande och utvärdering som bidrar till barns och elevers utveckling och lärande. Ansök senast 8 maj.

Skolforskningsinstitutet finansierar forskning som utgår från de utmaningar och behov som främst förskollärare och lärare, men även andra verksamma inom skolväsendet, möter i anslutning till undervisning. Forskningen ska vara både professionsrelevant och hålla hög vetenskaplig kvalitet.

Institutet har som krav att forskningen bedrivs i förskolan, skolan eller annan verk­samhet inom skolväsendet, med tydligt fokus på just under­visningen. De ser också positivt på att förskollärare, lärare eller andra verksamma inom förskolan eller skolan ingår i projektgruppen. Även mångdisciplinära projekt välkomnas.

Du kan söka som mest 1,5 miljoner kronor per år i upp till tre års tid.

Läs mer och ansök

All nödvändig information finns på Skolforskningsinstutets webbplats

Årets ansökan görs via Prisma. Deadline är 8 maj kl. 14.

Nyfiken på tidigare projekt?

Från simulatorstöd och lek till etik och antibiotikaresistens. På Skolforskningsinstitutets webbplats kan du läsa mer om olika praktiknära skolforskningsprojekt som beviljats bidrag från 2016 till 2023.

Gå till sidan Forskningsfinansiering

Redaktör: Lena Holmberg