Sök bidrag för att stärka Ukraina

26 mars 2024

Nu erbjuder Svenska institutet (SI) aktörer i Sverige och deras samarbetsparter i Ukraina bidrag för att tillsammans kunna genomföra projekt som stödjer landets uppbyggnad, reformarbete och EU-integration. Sista ansökningsdag är 15 maj.

SI Ukraine Cooperation Programme genomförs inom ramen för regeringens strategi för Sveriges uppbyggnads- och reformsamarbete med Ukraina 2023–2027. Inom årets utlysning finns tre olika bidragstyper:

• Projektförberedelse
    Mindre projektstöd som syftar till att lägga grunden för samarbeten mellan Sverige och Ukraina. Det kan handla om kontaktskapande aktiviteter, möten och workshoppar för att diskutera eller genomföra enklare förstudier.

Sökbart belopp: 100 000–200 000 kronor
    Projektperiod: 6–12 månader
  • Samarbetsprojekt*
    Ett projektstöd för att implementera kapacitetshöjande verksamhet hos aktörer och/eller gentemot specifika målgrupper i Ukraina.

Sökbart belopp: 500 000–2 000 000 kronor
    Projektperiod: 12–24 månader
  • Tematiskt utbildningsprogram*
    Ett projektstöd för att genomföra ett tematiskt utbildningsprogram gentemot målgrupper i Ukraina. Syftet är att stärka deltagarnas kompetens att verka för reformer och utveckling, vilket i sin tur kan hjälpa Ukrainas möjligheter till EU-integration.

Sökbart belopp: 100 000–3 000 000 kronor
    Projektperiod: 12–24 månader

Två olika huvudspår

Utlysningen har dessutom två övergripande inriktningar:

1. Inkluderande ekonomisk utveckling, företagande och handel
    - Sysselsättning och jobbskapande
    - Utveckling av privata sektorn
    - Förbättrade förutsättningar för handel
    - Transparens och motverkande av korruption inom privat sektor
  2. Mänskliga rättigheter, demokrati, rättsstatens principer, samt jämställdhet
    - Utveckling av civilsamhället
    - Fri och oberoende media
    - Jämställdhet
    - Mänskliga rättigheter
    - Bevarande och stärkande av kulturella institutioner och kulturarv
    - Förstärkning av demokratiska institutioner och offentlig förvaltning

Vem kan söka bidrag?

Ansökan ska ske i partnerskap mellan organisationer, där huvudsökande ska vara svensk och där åtminstone en aktör baserad i Ukraina måste ingå. Maximalt kan sex parter medverka i ett och samma projekt.

Läs mer och ansök senast 15 maj via
Svenska institutets utlysningssida

*SI utlovar närmare information beträffande krav på innehåll/format och målgrupper inom kort. Håll utkik på webbsidan.

Informationstillfällen

För dig som planerar att söka medel inom utlysningen ordnar SI ett antal informationstillfällen online. Här får du veta mer om krav och riktlinjer, samt chans att ställa frågor.

Måndag 8 april kl 10.00–11.30 (på svenska)

Tisdag 16 april kl 14.00–15.30 (på engelska)

Redaktör: Lena Holmberg