IceLab öppnar projektutlysning för gemensamma postdoktorer

12 april 2024

IceLab inbjuder tvärvetenskapliga forskargrupper att föreslå projekt för en gemensam posdoktor, finansierad av Kempestiftelserna. Projektförslag kan lämnas in fram till den 27 maj. Ett informationsmöte hålls den 29 april för den som vill veta mer om programmet och träffa potentiella samarbetspartners.

Grupper med två eller fler forskare uppmanas att lämna in nya tvärvetenskapliga projektförslag i denna finansieringsomgång, för att hjälpa till att starta projekt som gynnas av samarbete mellan olika ämnen och metoder. Tre projekt kommer att få finansiering för ett tvåårigt postdoktoralt stipendium. Dessa delade postdoktorer, som handleds av tvärvetenskapliga forskargrupper som spänner över institutioner vid Umeå universitet eller Sveriges Lantbruksuniversitet, gör det möjligt för nya samarbeten att växa från en idé till konkret ny forskning.

Integrated Science Lab (IceLab) stöder projektgrupperna under deras tvärvetenskapliga resa genom att ta emot de utvalda postdoktorerna i IceLabs tvärvetenskapliga forskningshubb, delta i alla aktiviteter och ha daglig kontakt med IceLabs forskare. IceLab-medlemmarna utforskar det outforskade området mellan traditionella discipliner och integrerar regelbundet teoretiskt, beräkningsmässigt och empiriskt arbete.

Dessutom blir den projektgrupp som handleder en tvärvetenskaplig postdoktor i sin tur IceLab-anslutna och, där det är relevant, anslutna till Stress Response Modeling vid IceLab, ett Vetenskapsrådetsfinansierat excellenscenter.

Informationsmöte och pitch-evenemang

IceLab bjuder in dig till ett informationsmöte om utlysningen den 29 april, i KBC Glasburen eller via Zoom. Under mötet kommer projekturvalsprocessen att förklaras, och forskare som är intresserade av att hitta en partner att lämna in ett projektförslag med kommer att erbjudas möjlighet att pitcha sin idé. Registrera dig i förväg om du är intresserad av att delta eller presentera din idé.

Sista dag för att lämna in projektförslag är den 27 maj.

Mer information om projektutlysningen, anmälan till informationsmötet och länk till ansökningsportalen finns här: https://icelab.se/opportunities/icelab-multidisciplinary-postdoctoral-fellowship-project-call/

Granskningsprocess i tre steg

Tvärvetenskapliga projekt och postdoktorala kandidater väljs ut i en process i flera steg.

I det första steget lämnar forskargrupperna in sina förslag till postdoktorala projekt. En extern granskningskommitté kommer att utvärdera projektförslagen och rekommendera upp till sex projekt att gå vidare till nästa steg.

I det andra steget publiceras i juni en gemensam utlysning för postdoktorala kandidater som omfattar alla sex projekten. Målet är att identifiera de bästa postdoktorala kandidaterna som matchar den expertis som krävs för varje projekt. Forskare som är involverade i de högst rankade projekten väljer den bästa kandidaten för sitt projekt.

I det sista steget skickar de kortlistade projektteamen in sina toppkandidater till en intern granskningskommitté bestående av IceLab-medlemmar och anknutna forskare. Den interna granskningskommittén kommer att rangordna projekten och posdoktorala kandidater och erbjuda stipendier till de tre första.

De tvärvetenskapliga postdoktorala projekten 2023

Nedan listas projekt och postdoktorer som valdes ut 2023. De tre stipendiaterna har anslutit sig till IceLab och arbetet med projekten har påbörjats:

Dechiffrera infektionsrelaterad epigenetisk dynamik för att förklara variationer i människors känslighet för luftvägsinfektioner. Guilherme Barros, med Martin Rosvall, institutionen för fysik, Johan Normark, institutionen för klinisk mikrobiologi, och Anna-Smed Sörensen, institutionen för medicin Solna (Karolinska institutet)

Karaktärisering av mikrobiella genom i komplexa miljöer på single-cellnivå. Jyoti Verma, med Laura Carroll, Institutionen för klinisk mikrobiologi, MIMS, Johan Henriksson, Institutionen för molekylärbiologi, MIMS och Nicklas Strömberg, Institutionen för odontologi.

Modellering av ekologisk hållbarhet och ekonomisk bärkraft för multitrofisk odling på nordiska breddgrader. Yun-Ting Jang med Olivier Keech, Institutionen för växtfysiologi, UPSC, Sebastian Diehl, Institutionen för ekologi och miljövetenskap, och Jonas Westin, Institutionen för matematik och matematisk statistik.