Medel för forskning och verksamhetsutveckling i samverkan inom ramen för ULF

24 april 2024

Lärarhögskolan utlyser 4 anslag á 1,4 mnkr till praktiknära FoU-projekt i samverkan med verksamma i förskola och skola. Med skola avses skolformer såsom grundskola, anpassad grundskola, specialskola, sameskola, vuxenutbildning, gymnasieskola och anpassade gymnasieskolan, och andra verksamheter inom skolväsendet.

Informationsmöte om utlysningen

13 maj kl 15.00 via Zoom.
Delta via länken nedan:
https://umu.zoom.us/j/67378129908

Kort om ULF

Det som specifikt ska karaktärisera forskning inom ramen för ULF är att den ska utgå från de utmaningar och behov som verksamma möter i anslutning till undervisningen. Det främsta målet med praktiknära forskning inom ramen för ULF är att bidra med kunskap om hur undervisning kan utvecklas och förbättras. Det handlar således ytterst om att bidra till barns och elevers (inklusive vuxnas) utveckling och lärande samt till elevers förbättrade kunskapsresultat.

För mer information om ULF nationellt
För mer information om ULF lokalt vid UMU

I Skolkommissionens slutbetänkande (SOU 2017:35) framhävs vikten av att den generella forskningskapaciteten stärks för att kunna möta skolväsendets och lärarutbildningarnas behov. Spridning och tillgänglighet av forskningen måste stärkas. I SOU 2018:19 framläggs att för att få förbättring till stånd krävs bland annat att lärarstudenter deltar i forsknings- och utvecklingsarbete under VFU. Lärarstudenter ska vid examen besitta forsknings- och verksamhetsutvecklingskompetens och i utredningen trycker man på vikten av att den verksamhetsförlagda delen av utbildningen ska innehålla utbildning i att medverka i praktiknära forskning och förbättringsarbete. I samma rapport lyfts också:
"(...) behovet av en mer systematisk samverkan mellan lärosäten och skolhuvudmän kring studenters självständiga arbete (examensarbetet) på lärar- och förskollärarutbildningarna där praktiknära forskning och förbättringsarbete på vetenskaplig grund bör stödjas" (s. 133).

Utlysningens inriktning

I samband med årets utlysningar är det meriterande om ansökan innehåller en eller båda nedan beskrivna inriktningar:

  • Projektet involverar en eller flera övningsskolor/övningsförskolor kopplade till Lärarhögskolan vid Umeå universitet.
  • En eller flera förskollärar- och/eller lärarstudenter erbjuds att skriva sitt/sina examensarbeten eller avslutande utvecklingsarbeten inom yrkeslärarprogrammet i relation till projektet.

Inriktningarna motiveras av att regeringsuppdraget avseende ULF omfattar skolhuvudmäns behov av verksamhetsutveckling baserad på vetenskaplig grund, men också lärosätenas behov av att bedriva lärarutbildning och forskning av hög kvalitet och relevans för utbildningssystemet. Lärarutbildningarna ska stärkas via direkt medverkan i såväl skolans verksamhetsutveckling som i praktiknära forskning.

Målgrupp för ansökan, förutsättningar

Denna utlysning riktar sig till forskare vid Umeå universitet som intresserar sig för forskning och utveckling i samverkan med skolhuvudman/-män. På Lärarhögskolans hemsida återfinns olika skolhuvudmäns prioriterade utvecklingsområden. Dessa ska utgöra grund för ansökan som görs i samverkan med aktuell/a skolhuvudman/-män.

För att kunna söka medel måste forskare i projektet ha prefekts/motsvarandes godkännande för att kunna förbruka eventuellt erhållna medel under dispositionstiden. Man får ha en sammantagen universitetsfinansierad forskningstid om högst 65 procent, räknat per år och i relation till faktiskt arbetstid, under den period som anslaget ska förbrukas.

En förutsättning för deltagande från Skolhuvudman är att det finns ett upprättat ULF-basavtal med Umeå universitet.

Forskningsmedel för FoU-samverkan

Lärarhögskolan utlyser fyra forskningsanslag á 1 400 000 kronor. Utgångspunkten för fördelning av medel är att 1 250 000 kronor tilldelas var och en av forskargrupperna som tilldelas medel och upp till 150 000 kan fördelas till involverade skolhuvudmän. De forskare som erhåller medlen kan både vara etablerade forskargrupper och helt nya konstellationer.

Förutsättningar för sökande från Umeå universitet

Huvudsökande ska vara disputerad med anställning vid Umeå universitet under projekttiden. Den huvudsökande ska vara aktiv inom projektet motsvarande minst 25 % av heltidstjänst.

Förutsättningar för skolhuvudman

Skolhuvudmannen ansvarar för att anställda som medverkar i projektet ges tid samt förutsättningar för genomförande, uppföljning och spridning av resultat av det praktiknära forskningsprojektet. Skolhuvudman står också för övriga kostnader som är primärt relaterade till projektets verksamhetsutvecklingsdel.

Ansökan

Ansökan ska göras av forskare anställd vid Umeå universitet. Varje ansökan/
projekt förutsätter minst en deltagare vardera från Umeå universitet och skolhuvudman. För varje beviljat projekt ska ett separat avtal mellan huvudsökandes institution och skolhuvudman upprättas. Projektplanens utformning är en förenklad version av skolforskningsinstitutets.
Observera att ansökan måste förankras med aktuell prefekt och skolhuvudman/-män innan den skickas in.

Ansökans innehåll

1) En projektplan som exklusive referenslista får omfatta max 12 000 tecken inklusive blanksteg. Planen ska innehålla nedanstående rubriker:
• Syfte och mål: Övergripande syfte och specifika mål för projektet och hur det förhåller sig till det prioriterade område som identifierats av skolhuvudman.
• Områdesöversikt: En sammanställning av tidigare forskning inom området.
• Projektbeskrivning: En sammanfattning av projektet där teori, metod, tidplan, genomförande och projektorganisation beskrivs. Det ska även framgå hur samverkan med skolhuvudman ska organiseras.
• Betydelse: Projektets betydelse för skolhuvudman och forskarsamhälle.
• Spridning och förskollärar-/lärarstudenters medverkan:a) Hur avser sökanden sprida och tillgängliggöra process och forskningsresultat dels inom vetenskapssamhället, dels för skolverksamheten och b) hur studenter ges möjlighet till delaktighet i relation till projektet i de fall denna inriktning prioriteras.

2) Projektgruppens funktioner i projektet samt CV och publikationslista för huvudsökande och medsökande forskare.
3) Budget för projektet fördelat över de aktuella åren samt med den del av budget som går till skolhuvudman angivet. I budget ska aktuella gemensamma kostnader redovisas, dvs full OH ska framgå. Budgetmall
4) Beskriv också eventuella avgörande risker eller hinder som kan påverka genomförandet och en plan för att hantera dem.
Ansökan görs i särskilt webbformulär som du först måste få en personlig länk till. Begär en personlig länk till formuläret genom att lämna namn och e-postadress på denna länk: LÄNKEN ÄR INTE KLAR, PUBLICERAS INOM KORT.

Beredning och beslut

Projektplaner kommer att bedömas av tre externa granskare med erfarenhet av praktiknära forskning i samverkan. Bedömning av ansökan görs utifrån nedanstående kriterier:
• Utbildningsvetenskaplig kvalitet
• Relevans avseende utlysningens krav, prioriteringar och förutsättningar,
• Genomförbarhet

Om granskare finner att ansökan inte är av hög kvalitet, relevant eller genomförbar kommer den inte att beaktas i den fortsatta beredningen. Granskarna lämnar sina bedömningar av ansökningarna och en rangordning till en beredningsgrupp utsedd av Lärarhögskolans föreståndare. Beredningsgruppen sammanträder och sammanställer förslag till fördelning varefter förslag till beslut lämnas av Lärarhögskolans forskningskommitté till Lärarhögskolans styrelse.
Granskare och beredande instanser kommer att eftersträva spridning mellan skolformer, skolhuvudmän, och forskningsområden.

Beslut fattas av Lärarhögskolans styrelse den 12 september.

Utbetalning av medel

Beviljade medel fördelas till sökandes institution från och med den 1 oktober 2024 och under 2025 varje tertial. Utbetalning till skolhuvudman görs en gång under första tertialen 2025. Kansliet vid Lärarhögskolan ansvarar för upprättandet av fakturorna.

Projekttiden är 1/10 2024 – 31/12 2025. Dispositionstiden sträcker sig ytterligare ett år till 31/12 2026.

Uppföljning

Vid projekttidens slut ska den som beviljats medel återrapportera användningen och beskriva hur målen för projektet nåtts, vad som gjorts, vilka aktiviteter som genomförts, samt en förteckning över eventuella andra mätbara resultat som exempelvis publikationer, seminarier, deltagande vid kunskapsveckan etc.
Då det gäller den ekonomiska uppföljningen ska institutionens ekonom skicka en bekräftelse till Lärarhögskolan om att medlen har använts till avsett ändamål. Medel som ej förbrukats 31 december 2026 ska återföras till Lärarhögskolan.

Tidsplan

24 april 2024 Utlysningen öppnar 24 juni 2024 Deadline för ansökan 12 september 2024 Beslut om tilldelning av medel 1 oktober 2024 Projektstart med planeringstid för lärare och forskare 1 januari 2025 Projektstart med skolhuvudmän

Kontakt

Ola Lindberg, biträdande föreståndare Lärarhögskolan vid Umeå universitet, ola.j.lindberg@umu.se
Monika Diehl, samverkanslektor Lärarhögskolan vid Umeå universitet monika.diehl@umu.se