Universitetsförvaltningen gjorde överskott 2018

22 mars 2019

Förvaltningens bokslut och verksamhetsberättelse för 2018 har fastställts. Det ekonomiska resultatet visar på ett överskott om 11 396 tkr.

En stor del av överskottet härrör från IT-enheten, som gör ett plusresultat om 5 607 tkr. IT-enheten har en verksamhetsdel som består av anslag, och en som består av köp- och säljverksamhet för telefoni. För telefoniverksamheten har överskottet varit planerat för att återställa ett tidigare negativt myndighetskapital. För anslagsverksamheten beror överskottet på att man haft flera vakanser och därmed inte haft möjlighet att genomföra planerade satsningar. Införandet av nya Ladok och den nya externwebben har också gjort att en del planerade aktiviteter fått skjutas på framtiden eftersom det inte varit möjligt att genomföra dem samtidigt som de två stora projekten.

För övriga enheter beror överskotten till största del på lägre lönekostnader än budgeterat, på grund av sjukskrivningar, tjänstledigheter och vakanser vid rekryteringar.

Under året beviljades 7 085 tkr tillfälliga medel från myndighetskapitalet i särskilda satsningar. Ungefär hälften av dessa medel förbrukades under 2018, och flertalet projekt fortsätter under 2019. Bland de särskilda satsningar som beviljats finns: IT-säkerhetssatsningar, kompetensutvecklingsinsatser inom säkerhet och marknadsanalyser, schemaintegration, ny kartfunktion på webben, och medel för HR-översynen.

Universitetsförvaltningen kommer även i år att dra in myndighetskapital inom anslagsverksamheten från de enheter som har överskott, för att möjliggöra nya satsningar från centrala medel.

Under året har Universitetsförvaltningens organisation förändrats i och med att IT-enheten har flyttat från Infrastruktur till det nya verksamhetsområdet för IT. Arbetet med att ta fram den nya organisationen för verksamhetsområde IT fortsätter under 2019. Inom IT-området fortsätter även arbetet med att utveckla en ny process för förankring och prioritering av IT-satsningar tillsammans med RÅDIT.

Några övriga projekt som bedrivits inom Universitetsförvaltningen under 2018 är:

• Genomförande av medarbetarundersökning
• Införande av e-beställningar
• Införande av systemstöd och rutiner för att uppfylla kraven i dataskyddsförordningen
• Framtagande av en universitetsgemensam innebörd av den statliga värdegrunden
• Fortsatt arbete med HR-översynen
• Genomförande av HR-dagarna
• Genomförande av nationell studievägledarkonferens
• Införande av ny externwebb och ny campuskarta
• Införande av Nya Ladok
• Fortsatt implementation av systemstöd för arkivredovisning för institutioner
• Färdigställande av ombyggnationen av Biologihuset
• Ombyggnation av Sliperiet och införskaffande av ny visualiseringsteknik
• Utbildning i IT-säkerhet för systemadministratörer
• Utveckling av process för hantering av forskningsinfrastrukturer
• Genomförande av regeringsuppdraget att utveckla arbetet med bedömning av reell kompetens

Antalet årsarbetskrafter inom Universitetsförvaltningen minskar för femte året i rad, även om minskningstakten avtagit. Totalt arbetade 579 personer vid Universitetsförvaltningen i oktober förra året.

Det fullständiga bokslutet och verksamhetsberättelsen finns att läsa här.

Redaktör: Inger Duchek

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.