Doktorander ger forskarutbildning högt betyg

12 april 2016

I arbetet med att kvalitetssäkra utbildningen på forskarnivå vid ingår en avgångsenkät som genomförts varje år sedan 2011. Den innehåller frågor och svar om till exempel kön, ålder, sociala förhållanden och föräldrarnas eventuella högskoleexamen samt uppfattningar om vetenskaplig miljö, arbetsplatsmiljö och utbildningens innehåll.

Årets enkät besvarades av 69 procent, vilket kan jämföras med 80 procent föregående år.
– Det måste vi analysera närmare, säger Lena Holm planeringssamordnare.

Nytt sedan två år är att Umeå universitet lagt till fem egna frågor kring kunskapsmål. Här svarar hälften av forskarna att de har tillräckliga färdigheter att söka foskarfinansiering. På frågan om de har tillräckliga färdigheter att "utföra kvalificerade arbetsuppgifter inom eget företag" har siffran minskat från 48 till 39 procent vilken är det enskilt största tappet sedan föregående år.

En majoritet skulle rekommendera forskarutbildningen till andra

I det stora hela är det inte så stora skillnader i resultaten jämfört med tidigare år. En tydlig majoritet anser sig ha djupa och aktuella kunskaper inom sitt forskningsområde och de metoder som där används. Jämfört med föregående år uppger forskarna en ökad kunskap för vetenskaplig metodik i allmänhet och förmåga att planera, granska och värdera forskningen. En majoritet rekommenderar forskarutbildningen vid Umeå universitet till andra. Hälften ansåg att den vetenskapliga miljön och arbetsmiljön var god.

Stressigt men låg sjukfrånvaro

Enkätsvaren bekräftar att forskarutbildningen uppfattas som en stressig period, men det var jämförelsevis få personer som hade en sammanhängande sjukfrånvaro. Däremot instämde man inte i att tillfredsställande information gavs om vilka kunskaper och färdigheter utbildningen ska ge, eller om doktorandernas skyldigheter och rättigheter.

Åtgärder för årets enkät utvärderas 2017, då utvärdering sker vart tredje år.

För mer information, kontakta:

Lena Holm, Planeringsenheten