Att hantera kriser

30 november 2018

Rektor har under hösten fattat beslut om en ny regel för krishantering. Regeln anger att krishanteringen i första hand ska ske lokalt, via institutioners/enheters krisgrupper. Varje institution/enhet ska fortlöpande utbilda och öva inom området.

En kris kan uppstå hastigt, mer eller mindre oväntat och utan förvarning. Därför kräver kriser förberedelser, snabba beslut och samordning mellan aktörer.

För att universitetet och du som anställd ska vara så bra förberedda som möjligt har rektor under hösten fattat beslut om en ny regel för krishantering. Regeln anger att krishanteringen i första hand ska ske lokalt, via institutioners/enheters krisgrupper. Beroende på krisens art kan universitetets centrala krisledningsgrupp aktiveras. Fem förvaltningsenheter är utsedda att ha ett särskilt ansvar och kunna ge ett mer specifikt stöd, före, under och efter en kris.

Utbildning och övning är en viktig del i det förebyggande arbetet och krishantering är något som du årligen förväntas öva tillsammans med din institution/enhet. Har du funderingar kring hur krisberedskapen ser ut er så fråga din chef eller någon i din institutions/enhets lokala krisgrupp. Är du i akut behov av att nå någon i universitetets centrala krisledningsgrupp, ring 090-786 97 00.

Läs mer om den nya regeln och ta del av vägledningen för institutioner och enheter här: Krishantering.