Omarbetad arbetsordning är nu beslutad

27 februari 2018

En grundlig organisationsöversyn som gjorts under hösten har nu lett fram till att universitetsstyrelsen beslutat om ny arbetsordning för Umeå universitet. De största förändringarna gäller högskolor och centrumbildningar.

Hösten 2017 fick en arbetsgrupp i uppdrag från rektor Hans Adolfsson att göra en organisationsöversyn. Under december och januari kunde organisationen läsa och inkomma med synpunkter på förslaget.

Nu har arbetet resulterat i en ny arbetsordning för Umeå universitet som beslutades av universitetsstyrelsen vid 2018 års första sammanträde den 20 februari.

De mest framträdande förändringarna

Den beslutade arbetsordningen följer i stora drag det förslag som gick ut på remiss i december. Några väsentliga förändringar gällande organisatoriska enheter:

• Institutioner, arbetsenheter och centrum utgör universitetets organisatoriska basnivå. Ordet centrum ersätter det tidigare centrumbildning. Centrum ska översättas centre på engelska.
  • Högskola är hädanefter inte en egen form av organisatorisk enhet, utan en benämning på antingen en institution, en arbetsenhet eller ett centrum.
  • Ett centrum ska inordnas under en värdinstitution eller värdarbetsenhet, inte som tidigare under en värdfakultet. Ett centrum ska inte ha några egna anställda.
  • Både arbetsenheter och centrum ska omprövas med jämna mellanrum enligt tidpunkter som slagits fast vid inrättandet.
  • Om det finns särskilda skäl kan en institution indelas i underliggande avdelningar. Dessa ska på engelska heta section.
  • I tidigare gällande arbetsordning står att samtliga fakulteter ska ha minst två beredande kommittéer: en för utbildningsfrågor och en för forskningsfrågor. Vidare står det att ordförandena för dessa kommittéer ska sitta i fakulteternas ledningsgrupper. Dessa bestämmelserna utgår. I stället är det upp till respektive fakultet att avgöra detta.

Tydligare former för beslutsfattande

Arbetsordningen beskriver också andra förändringar av universitets organisationsstruktur, beslutsstruktur, roller och ansvar. De nya skrivningarna förtydligar saker som formerna för rektors beslutsfattande och universitetsstyrelsens utskott och kommittéer. Förteckningen över centrala rådgivande organ skrivs ut ur arbetsordningen. I stället sker en hänvisning (5.2.3) till att rektor har att fatta beslut om de övriga rådgivande organ som kan behövas.

Inget om forskningsinfrastruktur i arbetsordningen

Arbetsgruppen som under hösten och vintern har gjort den organisationsöversyn som ligger till grund för den nya arbetsordningen har också undersökt behovet av särskilda organisatoriska lösningar för forskningsinfrastrukturer. Detta är dock inte en fråga som berörs i den nya arbetsordningen.

Länk: Arbetsordning för Umeå universitet

För mer information, kontakta:

Daniel Andersson
Akademisekreterare