Universitetet medlem i FN:s nätverk för hållbara lösningar

8 april 2019

Umeå universitet är nybliven medlem i UN Sustainable Development Solutions Network, SDSN – ett nätverk för universitet och andra kunskapsinstitutioner som vill agera för att nå FN:s 17 globala hållbarhetsmål i Agenda 2030. I nätverket samlas expertis från olika ämnesfält för att hitta nya förslag till lösningar på de globala utmaningar som är kopplade till målen.

– Hållbarhetsfrågorna är angelägna och komplexa, och därför har ett internationellt organisationsöverskridande nätverk som SDSN betydelse för utvecklingen inom området, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet, och fortsätter:

– Umeå universitet har framstående forskning kopplad till hållbarhetsmålen inom flertalet discipliner, och kan därför även bidra med kunskap till nätverket. Vidare kan nätverkets arbete kopplas till intentionerna i universitetets kommande vision.

Genom nätverket kan forskare och lärare vid Umeå universitet utbyta erfarenheter och ta del av det stöd som nätverket tillhandahåller. Nätverket har också tagit fram en praktisk guide för att underlätta att de globala hållbarhetsmålen införlivas i universitetens och akademins verksamheter.

Handelshögskolan vid Umeå universitet har sedan årsskiftet deltagit i nätverkets aktiviteter, och Mikael Lindbäck, administrativ chef och hållbarhetssamordnare, säger att de redan har haft nytta av nätverkets aktiviteter.
– Bland annat har vi fått många inbjudningar till tävlingar, utbildningar och event avsedda för studenter. Jag fick också tips om en fortbildningskurs om 'Climate Action', som jag själv följer som en del av min egen kompetensutveckling, säger Mikael Lindbäck.

UN Sustainable Development Solutions Network startades år 2012, under beskydd av FN:s tidigare generalsekreterare Ban Ki-moon. På Chalmers finns det kansli som koordinerar de nordiska ländernas deltagande.

Mer information:
UN Sustainable Development Solutions Network

Läs också:
Universitetet ska se över miljöarbetet

För mer information, kontakta:
Lisa Redin, Lokalförsörjningsenheten
Samordnare för säkerhet, miljö och Agenda 2030.
Projektledare för Ruggedised.