Den 11 juni byter vi leverantör för telefoni till Telia

13 maj 2020

Från och med juni 2020 är Telia Umeå universitets nya leverantör för telefoni. Inför bytet kommer du med ett mobilt abonnemang att få ett nytt SIM-kort. Bytet till Telia innebär framför allt två stora fördelar; bättre mobiltäckning och mer mobildata.

Övergången till Telia den 11 juni ska gå så smidigt som möjligt för dig med ett mobilabonnemang via universitetet. Du behöver bara byta ut ditt SIM-kort i din mobiltelefon den 11 juni. Du behåller ditt nuvarande telefonnummer.

Så går bytet till

På varje institution/enhet kommer det att finnas en utsedd ansvarig som säkerställer att SIM-korten distribueras vidare till alla som berörs på institutionen/enheten.

Du med ett mobilt abonnemang kommer att få sms vid två tillfällen – 25 maj och 10 juni – för att bli påmind om att du ska byta ut SIM-kortet den 11 juni.

Du som har Skype för företag eller en fast telefon behöver inte göra någonting - bytet kommer ordnas åt dig.

Nya abonnemanget ger mer surf

Bytet till Telia kommer innebära stora fördelar; bättre mobiltäckning och mer mobildata samt utlandspaketering.

I det nya standardpaketet ingår 10 GB mobildata vilket är en stor ökning från 2 GB som ingår i standardpaketet med Tele2. I Telia-abonnemanget kommer det även ingå obegränsat med samtalsminuter och SMS/MMS i Sverige och inom EU/EES. Abonnemanget med Telia är visserligen lite dyrare – men det handlar bara om 8 kronor mer per månad.

Abonnemangstyperna

Vid bytet till Telia kommer alla befintliga abonnemang automatiskt omvandlas till Telias abonnemang typ 1. Det finns ett till abonnemang som innehåller 100 GB mobildata. För att få beställa det krävs särskilda behov, till exempel att du arbetar mycket på distans (utöver nuvarande situation med anledning av covid-19). Beställning av det abonnemanget ska gå via prefekt/chef.

Här kan du se de exakta skillnaderna mellan Tele2 abonnemang 1 och Telias abonnemang 1:

I Tele2 abonnemang nr. 1 ingår följande potter som förnyas varje månad I Telias abonnemang nr. 1 ingår följande potter som förnyas varje månad
  • 500 samtalsminuter
  • Samtal till 077- ingår pott på 40 kr
  • 300 SMS
  • 100 MMS
  • 3 GB 3G/4G mobildata.
  • Samtal, SMS och MMS till utlandet/inom EU/utanför EU, ingår pott på 40 kr
  • Datatrafik inom EU/utanför EU, ingår pott på 40 kr
  • 10 GB 3G/4G mobildata.
  • Obegränsat med samtalsminuter i Sverige och inom EU/EES
  • Obegränsat SMS/MMS i Sverige och inom EU/EES
  • Samtal, SMS/ MMS till utlandet/utanför EU/EES, ingår pott på 40 kr.
  • Datatrafik utanför EU/EES, ingår pott på 40 kr.
  • Utlandspaketering utanför EU/EES med samtal och mobildata en vecka – 249 kr
Kostnad för institution eller enhet = 83 kr per månad och abonnemang plus ev. tillägg. Kostnad för institution eller enhet = 91 kr per månad och abonnemang plus ev. tillägg.

Utöver det finns även abonnemang för mobilt data samt extra SIM-kort.

Leverantören har enligt avtal rätt att kräva ersättning för merarbetet med flytten av befintliga abonnemang. Den kostnaden delas på befintliga abonnemang, i form av en startavgift på 360 kronor. Denna avgift tas inte ut för nya senare abonnemang.

Frågor och svar om bytet till Telia

Vilket abonnemang får jag?

Oavsett vilket Tele2-abonnemang du har idag ansluts du automatiskt till paket 1. Det är chefen som beslutar och meddelar om något annat ska gälla.

Hur får jag det nya SIM-kortet?

Varje institution/enhet har en utsedd kontaktperson som ska hämta ut SIM-korten vid Infocenter och sedan dela de vidare  till abonnenterna.

Vad händer den 11/6?

Den 11 juni byter Umeå universitet teleleverantör till Telia. Du ska ha fått ett nytt SIM-kort som du satt in i din mobiltelefon.

Vad händer om man inte sätter in nytt SIM-kort senast den 11/6?

Ditt nu befintliga abonnemang har upphört. Du kan inte ringa, surfa eller skicka sms/mms, förrän det nya SIM-kortet satts in.

Från vilket datum kan jag byta SIM-kortet?

På morgonen den 11 juni efter klockan 07.00.

Varför måste alla abonnemang flyttas samtidigt?

Det finns tekniska begränsningar hos operatören vilket medför att bytet till stor del måste ske manuellt. En kollektiv flytt ger bästa resultatet och påskyndar övergången.

Varför kan inte SIM-korten skickas direkt till abonnentens hemadress?

Vi kan inte utgå från att adresserna som ligger i universitets personal- och lönesystem Primula är helt korrekta. Vi kan inte heller vara säkra på att alla befinner sig på sin hemadress och får SIM-kortet i tid. Därför bedömer vi att det snabbast och säkraste sättet att se till att alla får sina SIM-kort är att utdelningen går via en utpekad ansvarig. Den ansvarige säkerställer vidare distribution av SIM-kort och återkopplar om det skulle vara några problem att dela ut SIM-kort.

Från när kommer den ansvarige kontaktpersonen dela ut SIM-korten?

Kontaktpersonen kan hämta ut SIM-korten från Infocenter från och med den 4 juni.

Om kontaktpersonen inte kan distribuera vidare, till exempel på grund av att abonnenten finns utomlands?

Kontaktpersonen får kontakta Teleservice som ger information om lämplig hantering.

Redaktör: Elin Sköld