Två intensiva veckor med många intressanta möten och även lite festligheter

27 oktober 2023

De senaste två veckorna har varit mycket intensiva med många spännande och intressanta möten på agendan. Det har varit besök vid vårt universitet, men jag har även haft möjlighet att diskutera forskningsetik och inspel till forsknings- och innovationsproposition med SUHF, såväl som en givande resa till Bryssel om AcrossEU och ledarskapsfrågor.

Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet

Foto: Mattias Pettersson

Universitetet har besökts av USA:s ambassadör, Erik D Ramanathan, som passade på att fördjupa sig i såväl universitetets life science-forskning som i forskning om Arktis, klimat, geopolitik och samiska perspektiv. Statsminister Ulf Kristersson besökte polisutbildningen i samband med att Moderaterna höll partikongress i Umeå. Vi har även haft besök av Vetenskapsrådets ledning kom till Umeå universitet för att diskutera gemensamma strategiska frågor om hur vi tillsammans kan arbeta för att stärka excellensen inom svensk forskning, men också hur en långsiktig hantering av våra nationella infrastrukturer ska se ut.

I förra veckan höll Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) sin årliga konferens och förbundsförsamling under två dagar, den här gången på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm. En av många intressanta diskussioner som pågår i högskolesektorn nu rör etikfrågor och god forskningssed. Under årskonferensen presenterade Nämnden för oredlighet i forskning (NPOF), Etikprövningsmyndigheten (EPM) och Överklagandenämnden för etikprövning (ÖNEP) sina verksamheter, och i en paneldiskussion belystes den drabbades perspektiv och hur vi tillsammans kan arbeta fram ett mer ändamålsenligt stöd till forskare i dessa frågor.

Under SUHFs förbundsförsamling som samlar förbundets 38 medlemmar, representerade av rektor och högskole- eller universitetsdirektör, diskuterades bland annat ett gemensamt inspel till regeringens framtida forsknings- och innovationsproposition. Jag har varit djupt involverad i två skrivningar kring detta - Umeå universitets inspel med synpunkter och även SUHFs övergripande inspel. Som jag skrivit om tidigare vill Umeå universitet betona vikten av att stärka den akademiska friheten och den institutionella autonomin. Det här är något som även SUHF tar fasta på i sitt inspel genom att trycka på vikten av att den akademiska friheten grundlagsskyddas. SUHF driver även frågan om en generell ökning av statens investering i forskning och framförallt att lärosätenas basanslag för forskning ska höjas.

Den här veckan har jag spenderat mycket tid i Bryssel för att dels prata om behovet av ledarskapsutbildningar genom att medverka i ett panelsamtal i samband med avslutningen av projektet NewLead som drivits av European University Association (EUA), men också för att delta i EUAs council-möte. Vi har även passat på att diskutera framtiden för AcrossEU, universitetets partnerskap med 8 andra europeiska lärosäten som ska utmynna i en ny ansökan till EU inom European University Initiative.

I helgen som var mellan dessa intensiva veckor så var det med glädje jag deltog i en av universitetets fina traditioner, nämligen Årshögtiden. I en mycket fin och högtidlig ceremoni installerade vi universitetets nya professorer, promoverade nya hedersdoktorer, och delade ut vetenskapliga priser. Jag är alltid lika stolt och glad över att få vara en del av Årshögtiden och andra typer av högtider vid universitetet. Det är tillfällen som ramas in av både allvar och glädje, och även visar hur många fantastiska medarbetare som tillsammans gör Umeå universitet till vad det är.

Jag vill avsluta med att tipsa om att gå förbi Aula Nordica och titta på de forskarporträtt som nu finns på plats utanför aulan. Det här är fina exempel på universitetets excellenta forskning som vi är stolta över att visa upp. Fler porträtt på ytterligare forskare kommer att tas fram löpande under de kommande åren.

Redaktör: Hans Adolfsson