Internationella studenter främjar utbildningens kvalitet

1 september 2023

Utbildning och forskning vid Umeå universitet har alltid karakteriserats av internationellt samarbete. Internationalisering är en kvalitetsfråga som bidrar till nya perspektiv och sammanhang inom såväl utbildning och forskning som administration. Det är en förutsättning för att vi ska vara ett universitet i framkant.

Umeå universitet ansökte 2023 tillsammans med åtta universitet i Europa om medel från EU för bildandet av en europauniversitetsallians, AcrossEU. Ansökan beviljades inte, trots att vi även denna gång tilldelades ett Seal of Excellens, som går till ansökningar med hög kvalitet.

Cathrine Norberg, vicerektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

Även om vi inte beviljades medel i år är ambitionen att fortsätta arbetet på den inslagna vägen och göra en ordentlig analys av ansökan och resultatet. Rektorerna inom alliansen är överens om att sikta på en ny ansökan inför 2024, då budgeten är betydligt större än tidigare. Ett gediget arbete är redan gjort och många aktiviteter är påbörjade. I våras träffades exempelvis pedagogiskt ansvariga från respektive universitet här i Umeå, forskare inom AI möttes i Pardubice, Tjeckien, och en studentgrupp samlades i Rovaniemi för att skapa samarbetsformer. För att stärka arbetet kommer Umeå universitet att anställa en projektsamordnare och för att involvera fler i arbetet är planen att tillsätta en större och mer universitetövergripande arbetsgrupp än den som finns idag.

Varför lägger då Umeå universitet ned tid och kraft på internationella partnerskap av det här slaget? Det korta svaret är att internationalisering är en kvalitets- och konkurrensfråga. Arbetet krävs för att vårt lärosäte ska ha en stark nationell och internationell position. I universitetets vision betonas vikten av att attrahera en mångfald av studenter som berikar den akademiska miljön. Internationalisering finns i högskolelagen, och är ett av de perspektiv som vi adresserar och följer upp i vårt kvalitetsarbete. I ett bredare perspektiv bidrar internationalisering till ömsesidigt värdeskapande och att vi kan påverka det internationella utbildningslandskapet och akademiska värden.

Ambitionen bakom EU:s initiativ med Europauniversitet är att möjliggöra för studenter att kunna kombinera studier från flera länder och bidra till de europeiska universitetens internationella konkurrenskraft. AcrossEU syftar till ökad studentmobilitet och medarbetares utlandserfarenheter, men också till en stärkt utbildnings- och forskningsmiljö vid respektive universitet i samverkan med det omgivande samhället. EU:s övergripande mål är att stödja 60 Europauniversitet, senast 2024. Det finns idag 50 Europauniversitet, vilket innebär att det öppnas upp för tio nya i nästa sökomgång.

Umeå universitet har alltid haft ett fokus på internationalisering, såväl på hemmaplan som via fysiska utlandserfarenheter. Sett till antalet internationella studenter i jämförelse med andra svenska lärosäten ligger universitet dock relativt lågt. Vi ser att det finns en stor potential att rekrytera fler studenter, i synnerhet från Europa, något som också skulle bidra till att möta vårt takbelopp. Tyvärr har långa handläggningstider för uppehållstillstånd försvårat internationalisering utanför EU. Detta är något som jag tillsammans med övrig universitetsledning lyfter i många olika sammanhang, bland annat i möten med Migrationsverket via Sveriges universitets- och högskoleförbund.

En viktig del i internationaliseringsarbetet är att vi erbjuder en god och ansvarsfull internationalisering. Här görs redan ett gott arbete och en viktig del i detta är att vi tar hand om våra internationella studenter och håller kontakten med dem både före och efter avslutade studier. Nöjda studenter är värdefulla ambassadörer och många av dem kan vara våra framtida doktorander eller forskare. Jag hälsade en grupp internationella studenter välkomna i förra veckan i en fullsatt Aula Nordica. Deras förväntningar och nyfikenhet på vårt universitet och Umeå var påtagligt stora. Vi måste hålla kontakten med dem och jag lovade att vi kommer att göra vårt yttersta för att deras studier och vistelse blir så bra som möjligt.

Många internationella studenter efterfrågar möjligheten att chatta med befintliga studenter. För att möjliggöra detta anslöt sig Umeå universitet i våras till appen Goin' som ger nyantagna internationella studenter möjlighet att kommunicera både med varandra och universitetets studentambassadörer innan de kommer till Umeå. Under hösten kommer universitetet att lansera kommunikationsplattformen Unibuddy, en chatt-tjänst som totalt 650 universitet i 45 olika länder redan är anslutna till. Syftet är att öka intresset bland internationella studenter för att söka till Umeå universitet och ge en bredare bild av vad vi har att erbjuda. Studenterna kommer att kunna nå chatten från universitetets webbsida Study at Umeå University.

Umeå universitet har internationalisering högt på agendan, EU-ansökan är en del av arbetet, men bred internationalisering kommer även framgent att vara ett prioriterat område för att möta de ökade krav på konkurrenskraft som globalisering medför. Här har vi ett gemensamt ansvar för att göra arbetet så bra som möjligt.