Det stod på arbetsmiljö- och likavillkorskommitténs agenda

26 april 2024

Häromveckan ägde det första strategiska mötet i universitetets nya ALV-kommitté rum. I fokus för diskussionerna stod vilka prioriterade frågor vi behöver arbeta med framåt inom arbetsmiljö och lika villkor.

Arbetsmiljö och lika villkor är viktiga frågor. Alla vi som jobbar och studerar på universitetet har ett gemensamt ansvar för att skapa en god arbetsmiljö, så att människor trivs här, mår bra och kan verka och utvecklas på lika villkor.

Hans Wiklund, universitetsdirektör vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

I början av 2024 sjösatte universitetet en förändrad organisation för arbetet med arbetsmiljö och lika villkor. Ambitionen är att förstärka och samordna det viktiga förebyggande arbetet med arbetsmiljö och lika villkor, både för medarbetare och studenter. Den nya organisationen tog avstamp i professor Ulrika Haakes översyn av arbetsmiljö- och likavillkorsorganisationen. Den nya organisationen har förankrats inom universitetets verksamhet med fakulteter och institutioner, studentkårer, fackliga företrädare och arbetsmiljöombud, och finns beskriven i den regel som rektor fastställde i december 2023.

Den nya arbetsmiljö- och likavillkorskommittén (ALV-kommittén) följer utvecklingen i frågor som rör det förebyggande arbetet mot ohälsa, olycksfall och diskriminering, samt verkar för arbetsmiljöförhållanden på lika villkor. Som ordförande ser jag fördelar med att organisationen förenar arbetet med arbetsmiljö och lika villkor som tidigare varit två parallella processer, samt bättre binder samman det arbete som sker på olika nivåer i universitetets verksamhet.

ALV-kommittén består av representanter för medarbetare, studenter och universitetet som arbetsgivare. Tillsammans har vi i uppgift att bidra i planeringen av och vägleda det systematiska arbetsmiljöarbetet, arbetet med aktiva åtgärder och andra insatser som leder till en god arbetsmiljö och lika villkor. Vi träffas cirka fyra gånger per termin. Två av dessa tillfällen är strategimöten, som är ett forum för diskussioner, erfarenhetsutbyte och samordning. Då deltar även ansvariga i fakultetsledningarna för arbetsmiljö och lika villkor, och rektor axlar ordförandeskapet. Syftet är att följa upp och utveckla universitetets gemensamma och långsiktiga arbete, såväl ur ett arbetsgivar- som utbildningsanordnarperspektiv.

Häromveckan ägde det första strategiska mötet för ALV-kommittén rum. Fokus för diskussionerna rörde vilka prioriterade frågor som behöver fångas upp i det framtida arbetet från 2025 och framåt. Vi avhandlade särskilt vad som behöver arbetas vidare med för att utveckla universitetet inom likavillkorsområdet. I särskild belysning stod också studentperspektivet med hjälp av värdefulla bidrag från studentkårernas representanter och studenthälsan. Genom fakulteternas aktiva medverkan skapas också bättre förutsättningar än tidigare för att fläta ihop arbetet med arbetsmiljö och lika villkor på olika nivåer inom universitetet, och skapa en tydligare röd tråd genom hela verksamheten.

I sammanhanget vill jag också nämna resultatet i medarbetarundersökningen 2024, vilket presenterades alldeles nyligen, och som visar på en tydligt positiv utveckling över tid och riktigt fina resultat jämfört med andra universitet och högskolor. Det är en bra utgångspunkt för vårt fortsatta arbete med arbetsmiljö och lika villkor.

Redaktör: Hans Wiklund