Sök medel för att stimulera pedagogiskt utvecklingsarbete

21 januari 2015

Nu är det dags att söka utvecklingsmedel till projekt med syfte att främja utveckling av kreativa och flexibla lärandestrategier eller lärandemiljöer vid Umeå universitet. Den 17 april är sista dag för ansökan, som kan göras av samtliga enheter vid universitetet som bedriver utbildning på grundnivå eller avancerad nivå. Intresserad av att veta mer? Välkommen till en informationsträff om Punktum-utlysningen den 29 januari kl. 13.00–14.00.

Under åren 2008–2011 finansierade Flexprojektet vid Umeå universitet ett antal utvecklingsprojekt med fokus på nät‐/flexibla utbildningar. I syfte att fortsätta att främja pedagogisk utveckling vid Umeå universitet har universitetsstyrelsen beslutat att permanenta medlen och att inkludera alla undervisningsformer. Utvecklingsmedlen, som benämns Punktum – Pedagogisk utveckling av nyfikenhet och kreativitet vid Umeå universitet, förvaltas av och fördelas av Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL), och ska användas till projekt vars syfte är att främja utveckling av kreativa och flexibla lärandestrategier eller lärandemiljöer vid Umeå universitet.

Syfte och inriktning för 2015 års Punktum-utlysning

Utlysningen syftar till att stimulera utveckling inom ett eller flera av följande områden:

• studentaktivt lärande
  • långsiktig förändring/utveckling av institutionens/programmets universitetspedagogik
  • ökad tillgänglighet och mångfald på program och/eller kurser

Medel kan sökas till exempel för att utveckla nya moment/ kurser/ utbildningsprogram, undervisningsformer, pedagogiska modeller, e‐lärande, stärka kvaliteten på en befintlig kurs eller ett befintligt utbildningsprogram samt pedagogisk samverkan inom eller utanför universitetet.

Ansökan
Ansökan om 2015 års medel kan göras senast den 17 april kl. 24.00 av samtliga enheter vid Umeå universitet som bedriver utbildning på grundnivå och/eller avancerad nivå. Ansökan ska skrivas under av prefekt/enhetschef samt dekan.

Mer information, mallar för projektansökan och projektbudget

Intresserad av att få veta mer?
Den 29 januari bjuds alla intresserade in till en informationsträff kl. 13.00–14.00 i Triple Helix, se:  http://www.upl.umu.se/projekt/punktum/tidsplan/

Det går också att boka in en workshop för att diskutera ansökan med representanter för Punktum. Tid bokas med Claire Englund, UPL.