Förändring av pensionsadministration

24 februari 2015

Från den 1 mars 2015 är Umeå universitet anslutet till Statens tjänstepensionsverks (SPV) tjänst Enklare pensionshantering. Det innebär att det stöd och personlig vägledning som Personalenheten tidigare gett till anställda nu flyttas över till SPV. Vid frågor om tjänstepension och tjänstegrupplivförsäkring ska anställda därför i stället kontakta SPV direkt. Syftet med anslutningen är att effektivisera universitetets administration.

Vad innebär det för dig som anställd?

• Du får vägledning av SPV istället för Personalenheten inför din pensionering. Du kontaktar SPV via telefon 060-18 76 00 eller e-post pensioner.umu@spv.se
  • Om du börjar närma dig pension kommer du att bli kontaktad av SPV istället för Personalenheten.
  • Om du vill gå i pension vid annan tidpunkt än 65 år, genom förtida uttag eller uppskjutet uttag av pension, måste du själv kontakta SPV för att ansöka om att gå i pension.

Om du vill veta mer om delpension

För mer information om villkor och ansökan kontaktar du handläggaren vid Personalenheten, Ann-Christin Edlund.

Läs mer om pension på Aurora, Inför min pension.