Längre mandatperioder för dekaner och prefekter i ny arbetsordning

7 oktober 2016

Universitetsstyrelsen beslutade under torsdagen att fastställa en reviderad arbetsordning för Umeå universitet. Framförallt handlar skillnaderna om förlängda uppdragsperioder för dekaner/prodekaner och prefekter.

I arbetsordningen beskrivs Umeå universitets övergripande organisations- och beslutsstruktur samt de olika funktionerna och rollernas ansvar och uppgifter.

Framförallt handlar skillnaderna från den tidigare arbetsordningen om en förändring av uppdragsperioden för dekaner/prodekaner och prefekter och att de strategiska råden stryks från arbetsordningen.

– Införandet av längre mandatperioder ger dekaner och prefekter större möjlighet till ett långsiktigt ledarskap, säger universitetsdirektör Caroline Sjöberg.

– Att de strategiska råden stryks från arbetsordningen innebär att rektor nu beslutar om organisation och former för beredning inför beslut. Vissa råd kommer att finnas kvar, nya kan tillkomma medan andra försvinner – det beror på universitetets behov av olika grupperingar och arbetsgrupper, förklarar Caroline Sjöberg.

Ytterligare nyheter är att ett förordnande som prefekt för en sammanhängande period om mer än åtta år endast kan komma ifråga undantagsvis. Tidigare har den totala tiden för uppdraget varit oreglerad.

Revideringen av arbetsordningen har arbetats fram i samverkan med fakulteter, universitetsförvaltning, universitetsbiblioteket, Lärarhögskolan samt fackliga huvudorganisationer.