Nya regler för direktupphandlingar

17 oktober 2016

Från den 28 juni gäller hårdare krav på dokumentation av direktupphandlingar. De nya reglerna innebär att alla direktupphandlingar över 50 000 kr måste dokumenteras skriftligt i en särskild blankett. Samråd med Upphandling och inköp ska ske innan direktupphandling genomförs.

Alla inköp som sker vid universitetet måste dokumenteras skriftligt, för att inköpen ska gå att kontrollera i efterhand. Till exempel ska offerter, olika underlag och skälen till varför en viss leverantör väljs, dokumenteras. Hela underlaget ska dokumenteras med blanketten Direktupphandling som finns på sidorna om direktupphandling på Aurora.

Dokumentation ett krav

Dokumentation av upphandling är ett krav på universitetet som myndighet, men även från externa forskningfinansiärer. Om dokumentation saknas vid en granskning, kan de externa forskningsfinansiärerna dra tillbaka sin finansiering.

Vid direktupphandlingar hjälper Upphandling och inköp till med:

• Utredning om en direktupphandling får genomföras enligt Lagen om offentlig upphandling.
  • Avtalsvillkor och metoder för att välja en lämplig leverantör.
  • Säkerställer att all dokumentation är komplett.

Läs mer på Aurora om regler för och processen kring upphandling. Där hittar du även aktuella beloppsgränser och dokument.

Vad är en direktupphandling?

Direktupphandling är en typ av upphandling som går att göra när universitetets totala inköp av en specifik tjänst eller var under ett år, är mindre än den så kallade beloppsgränsen. Beloppsgränsen justeras varje år. Direktupphandlingen måste även utföras i konkurrens, det vill säga att flera möjliga leverantörer erbjuds lämna offert.