Företrädare för lärare utsedda till styrelsen

29 november 2018

Universitetets elektorsförsamling har valt fem företrädare för lärare – tre ordinarie och två gruppsuppleanter – till universitetsstyrelsen för perioden 1 januari 2019 — 31 december 2021.

Det var en enig valberedning som la fram förslaget på ledamöter till elektorsförsamlingen den 28 november. Helt nya i styrelsen är Beatrice Melin, Mats G. Larson och Thomas Brännström – både Marie Wiberg och Christer Nordlund har representerat lärarna i styrelsen innevarande period.

Enligt valberedningen kompletterar denna grupp varandras erfarenhet, utblick och kompetens; har en bred och djup erfarenhet av Umeå universitets verksamhet; kan och vill representera lärarkåren som kollektiv på bästa sätt och är intresserade av att utveckla former för förankring hos, och samverkan med, universitetets lärare.

Elektorsförsamlingen var överens med valberedningen, och valde därmed nedanstående kandidater till företrädare för lärarna i Umeå universitetsstyrelse för nästa mandatperiod:

Ordinarie ledamöter:

Foto: Mattias Pettersson

Beatrice Melin, Institutionen för strålningsvetenskaper, är professor i onkologi med inriktning mot molekylärepidemiologi. Hon forskar bland annat om hjärntumörer, tjocktarmscancer, hematologi, biomarkörer och kliniskt ärftlig cancer.

Foto: Mattias Pettersson

Marie Wiberg, Handelshögskolan, är professor i statistik med inriktning mot psykometri. Hon forskar om statistiska metoder för att analysera och utvärdera kunskapsprov, och i ett tvärvetenskapligt samarbete analyserar hon elevers resultat på standardiserade kunskapsprov.

Foto: Mattias Pettersson

Mats G. Larson, Institutionen för matematik och matematisk statistik, är professor i tillämpad matematik. Han forskar om numeriska metoder för lösning av partiella differentialekvationer med tillämpningar inom främst fluid och solidmekanik. Forskningsområdet är interdisciplinärt och bygger på en kombination av matematik, datavetenskap och olika tillämpningsområden.

Förste gruppsuppleant:

Foto: Mattias Pettersson

Christer Nordlund, Institutionen för idé- och samhällsstudier, är professor i idéhistoria med inriktning mot miljö- och vetenskapshistoria. Han forskar och undervisar i vetenskaps- och miljöhistoria.

Andre gruppsuppleant:

Foto: Mattias Pettersson

Thomas Brännström, Institutionen för medicinsk biovetenskap, är professor i patologi. Han har i 25 års tid forskat om orsakerna till förlamningssjukdomen ALS, amyotrofisk lateral skleros.

För mer information, kontakta:

Daniel Andersson