Emeritus och emerita välkomna att söka ställning som anknuten professor

21 februari 2018

För att fortsätta bedriva viss verksamhet, och få tillgång till e-postadress och bibliotekets resurser, går det nu att ansöka om ställning som anknuten professor emeritus eller emerita.

Den som är tillsvidareanställd professor kan efter pensionsavgång använda sig av titeln professor emeritus eller emerita utan särskilt beslut. Titeln medför dock ingen rätt till att medverka i universitetets verksamhet eller tillgång till e-postadress eller Universitetsbibliotekets resurser.

Men, för att fortsätta bedriva viss verksamhet vid universitetet kan denne nu ansöka om ställning som anknuten professor emeritus eller emerita. Detta innebär inte ett anställningsförhållande vid universitetet och ingen lön utgår, men att sådana resurser som ovan nämnts tillhandahålls.

Universitetet ser positivt på att pensionerade professorer väljer att fortsätta bedriva verksamhet vid universitetet.

– Detta är en möjlighet för universitetet att fortsatt tillvarata dessa personers kompetens, erfarenhet och kontaktnät, säger Carl Larsson, planeringsenheten.

Läs handläggningsordningen

Text: Jonas Ericson