Vill att kommunen blir tydligare med universitetets roll

18 september 2018

Umeå universitet är inte nöjd med Umeå kommuns näringslivsstrategi för 2018-2025. Det framgår av remissvaret där universitetet tolkar strategin som att kommunen inledningsvis visserligen pekar ut universitetet som en viktig aktör för näringslivet, men "i dokumentets fortsättning utelämnas i allt väsentligt, åtminstone i explicit mening, universitetet och de samarbeten och gemensamma verksamheter som redan etablerats".

Universitetet påpekar att "med tanke på dels den starkt bidragande faktor som Umeå universitet har inneburit för stadens och kommunens utveckling, dels det strategiska partnerskap som ingåtts under innevarande år, är det anmärkningsvärt att en kommunal näringslivsstrategi inte uppmärksammar eller diskuterar universitetets roll mer ingående".

Universitetet hade velat se en tidsplan för hur de tvååriga handlingsplanerna ska tas fram, samt få besked om hur kommunen värderar universitetets forskning om regional- och näringslivsutveckling. Universitetet drar slutsatsen att Umeå kommun har relativt lågt ställda förväntningar på hur högre utbildning och forskning i allmänhet, och Umeå universitet i synnerhet, bidrar till utvecklingen av näringslivet i Umeå. Universitetet konstaterar att dess viktiga roll när det gäller flödena av studenter, forskare och annan kompetens – att locka talang till Umeå – inte tas upp i någon högre grad i strategin.

Universitetet vill att universitetets roll tydliggörs, bland annat när det gäller näringsliv och innovation, samt på området kompetensförsörjning, men ser också en potential för ett fördjupat samarbete.

Läs remissvaret

För mer information, kontakta:

Markus Boman, projektsamordnare; Enheten för externa relationer (ER); markus.boman@umu.se

Redaktör: Inger Nilsson