Datahanteringsplan tas fram under våren

16 januari 2019

Umeå universitet ska ta fram en universitetsövergripande datahanteringsplan, ett formellt dokument som beskriver hur datamaterialet ska hanteras under och efter ett forskningsprojekt.

Vetenskapsrådet fick i 2017 års regleringsbrev uppdraget att samordna det nationella arbetet med att införa öppen tillgång till forskningsdata. Från och med våren 2019 kommer forskare som beviljas bidrag från Vetenskapsrådet att behöva en plan över hur forskningsdata som genereras inom forskningsprojekt ska hanteras.

Flera internationella forskningsfinansiärer kräver också att en ansökan ska innehålla en datahanteringsplan.

Prorektor Katrine Riklund har gett Umeå universitetsbibliotek uppdraget att genomföra en omvärldsanalys och titta på mallar för existerande datahanteringsplaner, sedan i samråd med berörda enheter ta fram förslag på en universitetsövergripande plan och en policy för hantering av forskningsdata vid Umeå universitet.

Förslag på universitetsövergripande datahanteringsplan ska presenteras till uppdragsgivare senast 29 mars 2019 och policy för hantering av forskningsdata senast 17 maj 2019. Målet är att ett rektorsbeslut kan tas under juni gällande universitetsövergripande datahanteringsplan samt policy för hantering av forskningsdata.

Kontaktperson:

Anders Karlsson, Umeå universitetsbibliotek