Nya rekommendationer för inköp av mobiler och datorer

15 januari 2019

En översyn har gjorts avseende urval och information gällande rekommenderade datorer och mobiler. Utifrån aktuellt utbud inom gällande avtal och de vanliga användningsbehoven inom Umu görs ett lämpligt urval för att underlätta såväl val och inköp som hantering av service och garantier.

Rekommendationerna uppdateras kontinuerligt med hänsyn till förändringar i produktutbud och löpande utvärderingar och test.

Nya rekommendationer för val av mobiltelefon

Några lämpliga modeller har tagits fram för att förenkla valet av mobiltelefon med utgångspunkt från de vanligaste behoven och kraven inom Umeå universitets verksamhet. Urvalet baseras bland annat på grundkrav som kvalitet, teknisk funktionalitet och säkerhet. Modellerna delas upp i två kategorier.

Kategori 1: Uppfyller samtliga grundkrav och andra viktiga förutsättningar

Kategori 2: Modeller med bland annat utökat minne och mer avancerad processor

Nya rekommendationer för val av arbetsdator

De fabrikat som för närvarande är utvalda och testade är Apple, Dell och HP. Varje fabrikat har två modeller, förutom en standardmodell som passar de flesta användares behov, även en lättare och smidigare modell. Datorerna är testade i universitetets datormiljö och uppfyller de krav vi ställer bland annat avseende kvalité, prestanda och driftsäkerhet. Samtliga rekommenderade datorer kan hanteras med de centrala klienthanteringssystemen på Umu.

Ytterligare information om urvalet och modellerna finns i e-beställningssystemet Wisum.

Kontaktperson:

Ali Foroutan-Rad, enhetschef vid Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS)

Redaktör: Inger Nilsson