Att utbilda för hållbar utveckling

21 november 2019

Universitetspedagogik och lärandestöd har under hösten genomfört en ny kurs för lärare som vill utveckla sina kunskaper inom hållbar utveckling samt sin förmåga att integrera olika aspekter av hållbar utveckling i kurser och program.

Grupparbete vid kursen Att utbilda för hållbar utveckling

Foto: Frida Fjellström

Av Högskolelagen 1 kap. 5 § framgår att högskolorna i sin verksamhet ska främja en hållbar utveckling. Även i Umeå universitets vision framgår att klimatfrågan, Agenda 2030 och hållbar utveckling är viktiga. Genom att hjälpa studenter att utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt relevanta för hållbarhet kan universitet och lärosäten spela en stor roll i omställningen till ett mer hållbart samhälle.

- För mig är det här helt enkelt jätteviktigt. Inte bara för att högskolelagen säger att vi ska arbeta med det. De stora utmaningar som vi står inför kommer våra studenter att leva i. Vi måste ge förutsättningar för dem som om några år ska fatta besluten och vara med och lösa klimatkrisen och hållbarhetsutmaningarna, säger Jon Moen, prefekt vid institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap (EMG).

Jon Moen var den som startade kursen under hösten 2018. Då genomfördes en pilotomgång på Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten tillsammans med Universitetspedagogik och lärandestöd (UPL). Nu har UPL tagit över ansvaret för kursen med Jon Moen, Katarina Winka och Dan Borglund som kursledare. Ytterligare fyra lärare från olika fakulteter har medverkat i höstens kursomgång, vilket har gjort det möjligt att hålla en hög kvalitet på såväl ämnesinnehåll som pedagogiskt upplägg.
- Vi känner att vi har ett mycket bra innehåll och upplägg nu, vilket gör det möjligt att ge kursen på regelbunden basis. Minst en kursomgång per år, men vi är öppna för att möta behov utöver detta, säger Dan Borglund, universitetslektor vid UPL.

Per-Olof Ågren, universitetslektor vid Institutionen för informatik, var en av deltagarna på kursen.
- Den här kursen är hyperaktuell och ny i sitt slag på Umeå universitet. En högskolepedagogisk kurs, men med hållbar utveckling som det centrala. En intressant del är också att träffa de andra kursdeltagarna och höra deras idéer om att integrera hållbar utveckling i utbildningen, säger Per-Olof Ågren.

Även i kursutvärderingen framgick det att de lärare som deltog var mycket nöjda. En deltagare skrev "Detta är den absolut bästa kurs jag någonsin har gått alla kategorier, inklusive de kurser jag har gått inom min expertis". I utvärderingen framfördes även följande råd "För det första: gå kursen och uppmana andra att göra det. I övrigt: gå in i kursen med ett öppet sinnelag!"

Anmälan till nästa kursomgång, hösten 2020, öppnar den 15 februari.

Mer information om kursen.