Ansökan om EU-kommissionens ”HR Excellence in Research Award”

6 maj 2019

Rektor Hans Adolfsson har beslutat att Umeå universitet ska implementera den Europeiska stadgan för forskare och Riktlinjer för rekrytering av forskare genom att delta i EU-kommissionens kvalitetsutvecklingsprocess Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R).

En godkänd implementering av den Europeiska stadgan för forskare och Riktlinjer för rekrytering av forskare belönas av EU-kommissionen med utmärkelsen "HR Excellence in Research Award". Det betyder att ett lärosäte arbetar med öppen, transparent och meritbaserad rekrytering av forskare, erbjuder goda arbetsförhållanden och stödjer forskares karriärutveckling.

Ett "HR Excellence in Research Award" är en signal till forskare att ett lärosäte är en attraktiv arbetsgivare och stärker möjligheterna att rekrytera högkvalitativa forskare, säger vicerektor Dieter Müller.

Kartläggning av nuläget

Under 2019 bedrivs ett projekt för att utforma ansökan om att gå in i HRS4R. Kärnan i arbetet är en kartläggning av befintliga regler, policys och pågående utvecklingsprojekt vid Umeå universitet samt en analys av hur väl dessa möter principerna i stadgan och riktlinjerna. Kartläggningen omfattar samtal med lärare/forskare från olika fakulteter och med representanter för personal- och forskningsadministration.

Processen HRS4R är både ett ramverk för att samla och lyfta fram olika initiativ som tagits inom rekrytering, arbetsförhållanden och karriärutveckling och för att långsiktigt utveckla verksamheten, framhåller personalchef Lars Nordlander.

Den framväxande ansökan kommer under året att diskuteras och förankras i befintliga fora.

En nationell satsning

Drygt 480 lärosäten och forskningsorganisationer har i dagsläget erhållit utmärkelsen "HR Excellence in Research Award", varav fyra svenska lärosäten (Jönköpings universitet, Luleå tekniska universitet, Uppsala universitet, och Örebro universitet). SUHF uppmanade 2016 svenska lärosäten att ansluta sig till stadgan och riktlinjerna. SUHF poängterade bland annat att lärosäten därigenom skulle kunna utveckla kunskaps- och erfarenhetsutbyte inom forskning, positionera sig som konkurrenskraftiga arbetsgivare samt stärka möjligheterna att erhålla EU-medel. SUHF har vidare hållit seminarieserier om HRS4R och flera svenska lärosäten förbereder eller är i ansökningsprocessen.

Projektsida med projektplan

Frågor? Vänligen kontakta