Dags att lämna förslag på lärarkandidater till fakultetsnämnden

26 november 2020

Den 1 juli 2021 tillträder nya fakultetsnämnder för en ny fyraårsperiod. Alla anställda vid fakulteten inbjuds nu att nominera ledamöter till nämnden.

Nomineringarna gäller 6 ordinarie lärarrepresentanter, 3 gruppsuppleanter (lärare), 1 extern ledamot samt 1 suppleant till den externa ledamoten. De nominerade lärarna ska vara 1) vetenskapligt kompetenta (doktorsexamen) samt ha en tillsvidareanställning på minst 50 procent vid fakulteten, eller 2) ha en tillsvidareanställning på minst 50 procent som universitetslektor eller professor på konstnärlig grund vid fakulteten.

Prefekter, ställföreträdande prefekter och biträdande prefekter kan inte vara ledamöter i fakultetsnämnden. Med prefekter likställs här föreståndare vid arbetsenheter och centrum. Den externa ledamoten ska ha bred erfarenhet från akademi och/eller näringsliv och samhälle.

När det gäller dekan och prodekan så tillsätts de av rektor i en förenklad process och nomineringarna nu gäller alltså inte dessa uppdrag.

Välkommen med dina nomineringar!

Steg 1

Senast den 18 december ska alla nomineringar vara inkomna. Nomineringarna görs anonymt på följande adress:

Steg 2

Därefter kommer fakultetens valberedning som består av åtta ledamöter att påbörja ett arbete med att ta fram förslag på ledamöter. Ordförande i valberedningen är Elisabet Sauer-Eriksson på Kemiska institutionen. Under våren kommer röstning att genomföras. Röstberättigade är samma personer som är valbara till nämnden.

Frågor?

Eventuella frågor kan besvaras av valberedningens ordförande Elisabeth Sauer-Eriksson eller Anders Lundin på fakultetskansliet.

What do you want to do ?
New mail