Klart med verksamhetsplan och budget för 2021

4 november 2020

Universitetsförvaltningens verksamhetsplan för 2021-2022 och budget för 2021 är nu fastställda.

Verksamhetsplanen för 2021-2022 innehåller de gemensamt prioriterade aktiviteterna inom universitetsförvaltningen. I revideringen har bland annat förvaltningens egen vision tagits bort och det har tydliggjorts hur förvaltningens prioriterade uppdrag bidrar till att uppfylla de åtta teman som finns i universitetets verksamhetsplan.

Aktiviteterna i planen är indelad i två övergripande rubriker: universitetets särskilda prioriteringar och nationella uppdrag 2021-2022 samt universitetsförvaltningens specifika uppdrag, särskilda satsningar och prioriteringar 2021-2022. Verksamhetsplanen innehåller också åtgärder för kompetensförsörjning, arbetsmiljö och arbete med lika villkor.

Nästa steg är att varje enhet gör sin egen verksamhetsplanering med den förvaltningsgemensamma planen som utgångspunkt. Två andra viktiga medskick är att gå igenom vilka styrdokument som behöver revideras under 2021, samt att säkerställa att det finns ansvariga personer och aktuella förvaltningsplaner för IT-systemen.

Verksamhetsplan för 2021-2022 i sin helhet

Budget 2021

Ingångsvärdet i årets budgetprocess har varit kärvare än tidigare. Inom universitetsförvaltningen behöver vi sänka våra kostnader för att uppnå en budget och i förlängningen en ekonomi i balans. Orsaken till detta är bland annat att viss tidsbegränsad finansiering upphört och att vissa kostnader ökat utöver budgeterade medel till exempel på grund av utökad bemanning.

Universitetsförvaltningens totala anslag för 2021 uppgår till 212 miljoner. Det är en ökning på cirka 7,3 miljoner varav cirka 3,5 är en indexuppräkning. Övrig ökning beror på ett antal riktade satsningar:

• Förstärkt forskningsstöd, 1,4 mnkr
  • Tillsvidareanställning av upphandlare 0,8 mnkr
  • Utökad bemanning Studenthälsan, 0,56 mnkr
  • IT-strategisk satsning, 1,0 mnkr

Utöver anslaget finansieras väsentliga delar av förvaltningens verksamhet genom försäljningsintäkter.

IT-enheten, Personalenheten och Studentcentrum behöver arbeta aktivt för att minska sina kostnader. Även övriga enheter förväntas bidra genom ett så kallat vakansavdrag. Det är ett procentuellt avdrag som gjorts utifrån enhetens personalkostnader och som utgår från en normal frånvaro under året, minskade reskostnader på grund av pandemin, etc.

Budget 2021-2022

Redaktör: Anja Axelsson