Bemanning inom förvaltningen

25 mars 2020

Universitetsförvaltningens verksamhet bedrivs utifrån samma målsättningar som tidigare, dvs innan åtgärder vidtagits utifrån covid-19.

UPPDATERAD! Den skillnad som finns är att de flesta enheter inom universitetsförvaltningen har betydligt färre medarbetare på plats i universitetets lokaler och medarbetare eller chefer nås digitalt, per e-post eller telefon.

- Inom universitetsförvaltningen följer vi givetvis beslut och rekommendationer från nationella myndigheter och universitetsledning. Reserestriktioner och hemarbete är två viktiga, aktuella åtgärder för att minska smittspridningen. Målet givetvis att vi i möjligaste mån ska upprätthålla förvaltningens verksamhet, om än i andra arbetsformer, förklarar universitetsdirektör Hans Wiklund.

Samtliga enheter kontrollerar sin inkommande post regelbundet och kommer till arbetsplatsen när det finns behov av underskrifter eller andra arbetsuppgifter som inte kan utföras på distans.

- De uppgifter som kräver närvaro på arbetsplatsen kommer också hanteras på plats tills något annat är bestämt. Jag förstår att omställningen kan skapa problem för enskilda medarbetare, men jag är övertygad om att alla axlar sin del av ansvaret i en svår situation, säger Hans Wiklund.

De enheter som har kundtjänst eller andra servicefunktioner finns tillgängliga enligt nedan. Detta kan komma att förändras.

• Servicedesk i MIT-huset kan nås mellan 8.30 - 16.30 via telefon 090-786 63 00 eller via formuläret på servicedesk.its.umu.se. Servicedesk hjälper dig i första hand på distans, men om du behöver hjälp på plats kan du boka en tid för ett besök i MIT-huset.

• Infocenter håller öppet för besök mellan 9.00-15.00 och finns tillgängliga via telefon som vanligt mellan 8.00-16.30. Dit hänvisas även besökare till Universitetsledningens kansli.

• Kommunikationsenheten arbetar på distans men bemannar upp på campus om det är nödvändigt. Finns tillgängliga på telefon mellan 8.00-16-45.

• Registratur och arkiv är bemannade dagligen för posthantering, registrering och utlämnande av allmänna handlingar.

• Löneadministrationen är bemannad dagligen.

• Ekonomienheten arbetar på distans och nås säkrast via e-post.

• Rektors sekreterare finns på plats varje onsdag förmiddag för hantering av underskrifter.

• All lokalvård sker enligt normal frekvens, men kontor där personal arbetar hemma städas inte. En del toaletter hålls stängda för att minska lokalvårdsbehovet.

• Post och transport har reducerade turer enligt sommarschema, alla hus och funktioner har en tur per dag.

• Studenthälsan har öppet men har ersatt drop-in med utökade telefontider, mer information finns här.

• Studievägledningen har öppet men kontakten sker på distans. Mer information finns hos här.

• Samordnare för studenter med funktionsnedsättning har öppet men kontakt sker på distans. Här kan du läsa mer.