Hur klarar system och tjänster övergången till digitala arbetssätt?

17 mars 2020

Under veckan har både UPL och ITS arbetat med att se över alla relevanta IT-system och tjänster för både undervisning, digitala möten, e-post mm. Syftet har varit att analysera och i viss mån testa förutsättningarna, bl a avseende ökad belastning. Båda verksamheterna har satt in extra resurser för att kunna hjälpa dig som lärare och medarbetare att använda exempelvis Zoom, Teams och Skype för företag.

Den generella bedömningen är att universitetets system och tjänster är väl förberedda för den ökade användningen:

• E-post och e-postlistor går att använda precis som vanligt och ska klara av ökad belastning.
  • Inloggningstjänster som behövs för att använda de olika systemen har förstärkts och bedöms tills vidare klara en ökad belastning. Ytterligare förstärkning görs om behov uppstår.
  • Skype för företag för telefoni går att använda precis som vanligt och ska klara av ökad belastning.

För dig som ska undervisa online gäller att:

Lärplattformarna Cambro och Moodle bedöms klara av den ökade belastningen under löpande undervisning. Respektive lärplattform är förberedd för fler samtidiga användare, men det kan ändå bli arbetstoppar under en begränsad tidsperiod kring exempelvis inlämningsuppgifter eller andra examinerande uppgifter som ska in.

Zoom är den mötestjänst som rekommenderas främst för undervisningsändamål och är väl utvecklad för att bedriva olika typer av undervisning. Systemet delas med övriga lärosäten i Norden och kapaciteten har utökats för att klara upp till 100 000 samtidiga användare. Upplever du kapacitetsproblem kan du välja att pröva Teams (en del av Office 365) eller Skype för företag. Dessa har inte möjligheten till grupprum men fungerar i övrigt på liknande vis som Zoom.

Umuplay är en tjänst som liknar YouTube där du som lärare kan spela in och ladda upp inspelade föreläsningar eller motsvarande. Det är viktigt att de filmer du använder i din undervisning även finns tillgängliga offline om tjänsten skulle gå ner på grund av hög belastning. Om så sker finns det möjlighet att gå över till en alternativ tjänst. Alternativ till Umuplay är att gå över till Stream (del av Office 365).

För dig som har alltfler möten online gäller att:

Teams (del av Office 365) bedöms klara den ökade belastningen av fler digitala möten. Alternativ till Teams är att använda Skype för företag.

Skype för företag bedöms klara en ökad belastning för telefoni och digitala möten. Det finns en plan för att tillfälligt förstärka tjänsten om det behövs. Om du upplever kapacitetsproblem kan du använda Teams istället.

Zoom rekommenderas för undervisning, föreläsning och möten med studenter samt personer utanför Umeå universitet. Zoom är också möjligt att använda för studenter utan att en anställd bjuder in till ett möte.

På den här sidan kan du läsa mer om hur du kan använda de olika lösningarna.

Du behöver oftast inte använda VPN

Du som jobbar på distans via din dator kommer åt de allra flesta system och program. Till exempel kommer du åt din e-post, Cambro, Moodle, Skype och många fler. VPN-tjänsten är hårt belastad just nu och därför råder vi dig som använder VPN att gå ur VPN när du använt systemet/programmet klart.

Mer om VPN och hur det fungerar

Redaktör: Anja Axelsson