Undervisning: mallar för avsteg på grund av covid-19

21 april 2020

För att minska spridningen av covid-19 har stora förändringar i undervisningen genomförts. Nu finns vägledning och beslutsmall för avsteg från utbildningsplan och flytt av kurstillfälle.

Utvecklingen av spridningen av covid-19 har medfört att undervisning som innebär fysiska möten ställs in och ersätts med alternativa undervisningsformer.
Om det inte är möjligt finns även behov av att i vissa fall besluta om avsteg från utbildningsplaner eller att tidsmässigt flytta ett kurstillfälle i den utsträckning som krävs för att motverka smittspridning.
Det kan till exempel handla om att byta plats på kurser inom ett utbildningsprogram eller att flytta en fristående kurs framåt i tid även om studenter redan erhållit antagningsbesked.
Detta gäller både kurstillfällen inom utbildningsprogram och tillfällen med fristående kurstillfällen.

Läs mer i rektorsbeslutet FS 3.3.1-806-20

Möjlighet att besluta om avsteg och flytt av kurstillfälle gäller från och med den 7 april 2020 till den 7 juni 2020. Beslut fattas av dekan.

I Aurora finns vägledning och beslutsmall för avsteg från utbildningsplan och flytt av kurstillfälle som gäller vid den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten.

Vägledning och mall vid avsteg från utbildningsplan och flytt av kurstillfälle

Ifylld mall skickas till utbildning.teknat@umu.se för beslut.

Mer information för dig som undervisar finns på fakultetens sida om covid-19.