Hoppas på tydliga besked för att undvika dubbeljobb inför höstterminen

20 maj 2020

- Jag är väl medveten om att dubbelplaneringen innebär extrajobb för många, säger rektor Hans Adolfsson. Men när vi närmar oss sommaren får vi förhoppningsvis tydligare besked från Folkhälsomyndigheten och regeringen, vilket kan skapa bättre förutsättningar för planerandet av höstterminen.

70% av studenterna vid Umeå universitet är campusstudenter, och budskapet till dem är fortsatt att de ska planera för att komma hit till höstterminens start den 31 augusti.

Sedan Umeå universitet växlade till nätbaserad utbildning den 18 mars har omställningsarbetet varit omfattande.
- Vi har lärt oss väldigt mycket på kort tid, och jag ser att vi även efter krisen kommer att kunna kombinera digitalt och analogt på ett bättre sätt.

En annan positiv sak är givetvis det minskade resandet och Hans Adolfsson menar att många resor, inte minst på ledningsnivå, kommer att kunna bytas mot digitala möten i framtiden.

Se hela intervjun här

Filmen finns textad på svenska och engelska, tryck på CC för att välja.

Redaktör: David Meyers