Kvalitetsfokus som inspiration vid fakultetens årliga Lärardag

2 september 2020

Torsdagen den 20 augusti 2020 genomfördes Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens sjätte Lärardag helt digitalt via Zoom. Med utgångspunkt i Umeå universitets kvalitetssystem för utbildning fokuserades presentationerna på de sex genomsyrande perspektiven. Under dagen deltog ett drygt 80-tal av fakultetens lärare.

Umeå universitets kvalitetssystem för utbildning

Dagens keynote var Marie Magnell från KTH som problematiserade perspektivet forskningsanknytning på ett mycket inspirerade sätt. Hon involverade oss som lyssnade i att själva fundera över hur vi kan se på forskningens koppling till utbildning. Hennes avhandling studerar sambandet mellan just forskning och utbildning.

Fakultetens lärardag med utgångspunkt i kvalitetssystemet för utbildning var uppskattad.

Foto:

Därefter lyftes de övriga perspektiven från kvalitetssystemet; internationalisering, jämställhet, samverkan och arbetslivsanknytning, hållbar utveckling, samt studentinflytande och studentcentrerat lärande.

Demian Horst från Designhögskolan visade hur de arbetar med sina utbildningar genom samverkan med ett internationellt fokus, Åsa Berglund och Caroline Blomqvist från Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap berättade om hur de arbetar med jämställdhet inom ramen för Miljö- och hälsoskyddsprogrammet.

Efter lunch, som tyvärr inte kunde ätas tillsammans på grund av det digitala formatet, visade Johanna Lönngren från Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik hur så kallade wicked problems kan användas i undervisningen för att behandla hållbar utveckling. Dagen avslutades med ett pass från Helen Hed på Universitetsbiblioteket och Studieverkstaden om hur vi kan hjälpa studenter med deras skrivande.

Läs mer om studieverkstadens hjälp till studenters skrivande

Lärardagen är ett viktigt återkommande forum där utbildningsfrågorna är i centrum. Vi ser redan fram mot nästa år då vi förhoppningsvis får mötas öga mot öga med betydligt mer tid för diskussion och aktivitet mellan fakultetens lärare. Nu hoppas vi att höstterminen kommer att, trots oro för coronautbrott, kunna genomföras med så hög kvalitet som möjligt.

Presentationerna från föredragshållarna med goda exempel för undervisning finns nu tillgängliga på Lärardagens Aurorasida:

Läs presentationerna från Lärardagen