På Curiosum råder febril aktivitet inför öppnandet

23 september 2020

På Umeå universitets nya science center vid konstnärligt campus förbereder sig personalen intensivt för att om några veckor försiktigt kunna öppna för allmänheten. Men redan nu har delar av verksamheten smygöppnat.

Kemiexperiment på Curiosum.

Foto:

Skolprogrammet i vetenskap och teknik har redan startat. Varje vecka får några skolgrupper prova på något av de nyutvecklade skoltemana inom vetenskap och teknik med namn som "Födelsedrakfesten", "Kemidetektiverna", "Framtidsfixarna" eller "Planetsafari". Efter höstlovet öppnar bokningarna för fler av Umeås skolor. Förskolans 5-åringar, årskurs 3, 6 och 8 samt gymnasiets årskurs 1 (natur och teknik) kan då boka in olika teman.

Madelen Bodin, föreståndare för Curiosum berättar om annat som pågår bakom kulisserna:
– All teknik är på plats i domteatern och testas nu för fullt. I verkstäderna byggs det rekvisita och scenografi till utställningar och aktiviteter. En vandringsutställning, Shelter, monteras denna vecka. En experimentvagn står färdig och pedagogerna testar experiment som ska visas för allmänheten.

När öppnar Curiosum för allmänheten?

– Vi räknar med att låta allmänheten besöka Curiosum med start 17 oktober, om inget oförutsett inträffar på grund av till exempel covid-19, försenade leveranser eller tekniska problem, säger Madelen Bodin.

Vad gör Curiosum för att minska riskerna för smittspridning av covid-19?

– I höst begränsar vi öppettiderna för allmänheten till enbart helger men under höstlovet har vi öppet. Man behöver också förboka sitt besök och vi begränsar antalet besökare till olika aktiviteter. Vi är också noga med städning och samarbetar med besökare för att tillsammans öka kunskapen om riskerna med smittspridning och vad man behöver tänka på. Kaféet och FabLab hålls stängda från början tills vi kan erbjuda säkra miljöer även där, säger Madelen Bodin.

Tjuvstartar med Astronomins dag och natt

För de som inte vill vänta så länge som till oktober bjuder Curiosum på livesändningar via Curiosums Facebooksida i samband med Astronomins dag och natt den 26 september. Det blir möten med forskare som berättar om hur man kan mäta elektriska fält på månen och om chanserna att det finns liv på andra ställen i universum.

Läs mer om:

Curiosum
Astronomins dag och natt, 26 september kl. 14–16
Skolprogram
Curiousums covid-19 strategi

För mer information kontakta:

Madelen Bodin, föreståndare, Curiosum
E-post: madelen.bodin@umu.se