"Här har du chansen att påverka din arbetsmiljö"

25 februari 2021

I mars är det dags att svara på årets medarbetarundersökning. Rektor Hans Adolfsson väntar spänt på en nulägesbild av hur medarbetarna mår och hur det fungerar att arbeta i pandemitider: –Jag hoppas att så många som möjligt tar sig tid att delta.

Hans Adolfsson, rektor.

Foto: Elin Berge

Umeå universitet brukar genomföra sin stora medarbetarundersökning vart tredje år. Senaste undersökningen gjordes 2018 och nu är det dags igen: den 2 mars skickas webbenkäten ut till alla medarbetare. Ungefär tre veckor har vi på oss att besvara frågorna.

Rektor Hans Adolfsson står som avsändare för enkäten. Som universitetets högsta chef med arbetsmiljöansvar för över 4000 medarbetare är han angelägen om svar på enkätens frågor om arbetsbelastning, arbetsmiljö och ledarskap. med mera:

- Jag hoppas verkligen att så många som möjligt tar sig tid att delta i undersökningen, säger Hans Adolfsson.
- Här har du som medarbetare chansen att påverka din arbetsmiljö.

Pandemiomställning har förändrat i grunden

Den pågående pandemin och den storskaliga övergången till distansarbete gör att Hans Adolfsson tror att resultatet kommer avvika från den bild vi kunnat se i medarbetarundersökningen 2018 och tidigare omgångar.

- Det kan förstås bli svårt att göra en direkt jämförelse med de medarbetarundersökningar som har gjorts längre tillbaka. Situationen vi befinner oss i nu är så väldigt annorlunda. Men det viktiga just nu är att få en så bra bild som möjligt av hur vi mår i dag.

Mindre omfattande mätning gjordes i juni 2020

Under våren 2020 genomförde Umeå universitet en mindre omfattande enkätundersökning om medarbetarnas och studenternas arbetssituation efter beslutet om att övergå till distansarbete och distansstudier som fattades 17 mars.

- Förra vårens undersökning var en viktig temperaturmätare. Jag förväntar mig att vi kommer kunna se liknande mönster i årets medarbetarundersökning, säger Hans Adolfsson.

Han menar att distansarbete kan påverka arbetsmiljön på många sätt, men lyfter särskilt fram svårigheten att upprätthålla ett socialt sammanhang när man arbetar digitalt hemifrån:

- Samtalet med kolleger över en kaffekopp är svårt att ersätta, det känner nog de flesta av oss.

Viktigt verktyg för att utveckla universitetet

Medarbetarundersökningen ger en lägesbild av hur organisationen och medarbetarna mår i mars 2021. Hans Adolfsson poängterar att resultatet kommer vara av betydelse för de närmsta åren:

- Det här materialet lägger en grund för hur vi kommer att jobba med arbetsmiljö på ett systematiskt sätt, säger han.

I den förra medarbetarundersökningen gav många läraranställda uttryck för en alltför hög arbetsbelastning. Det var en skarp signal som satte igång ett målinriktat åtgärdsarbete, framförallt på fakultetsnivå, säger Hans Adolfsson.

- Det är viktiga och svåra frågor som kräver att vi arbetar långsiktigt, säger Hans Adolfsson.

Inför 2021 års medarbetarundersökning har Umeå universitet upphandlat en ny leverantör av enkätlösning, vilket medför vissa förändringar i frågebatteriet. Men i stora drag är mycket sig likt från tidigare undersökningar.

- Kontinuitet är viktigt för att få en bra bild som går att följa över tid. Till exempel när det gäller det nära ledarskapet på institutioner och enheter, säger Hans Adolfsson.