Sommarkurser och hösten 2021 i coronans spår

9 mars 2021

Rektor har nu beslutat om inriktningen för 2021 års sommarkurser som liksom våren bör ersättas med alternativa undervisningsformer. Anledningen till beslutet är en bedömning att det pågående vaccinationsarbetet inte kommer att ha hunnit slutföras innan sommarterminens början. Beslut fattas nu för att ge verksamheten möjlighet att planera.

Sommarkurser 2021 bör genomföras digitalt

För universitetets sommarkurser 2021 har rektor beslutat att undervisning bör genomföras med digitala inslag eller andra undervisningsformer som inte innebär fysisk närvaro på campus förutsatt att rimliga krav på kvalitet kan tillgodoses. Även examination bör ställas om till digitalt genomförande eller andra examinationsformer som inte innebär fysisk närvaro på campus, förutsatt att rättssäkerhet och rimliga krav på kvalitet kan tillgodoses.

I de fall undervisning och examination behöver genomföras på campus för att tillgodose rättssäkerhet och rimliga krav på kvalitet, ska Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd följas. Undervisning och examination kan förläggas till kvällstid om det krävs på grund av smittspridningsrisken, med beaktande av studenters och lärares möjlighet att delta.

Beslutet gäller för tiden 8 juni till och med den 29 augusti 2021.

Läs beslutet

Beslut inför höstterminen 2021 förväntas tas i april

Smittläget innebär svårigheter att planera långsiktigt, men universitetsledningen och krisledningsgruppen har påbörjat förberedelser för ett ställningstagande om hantering inför höstterminen 2021 för att ge medarbetare och studenter förutsättning att planera. Ett beslut inför hösten planeras att fattas i april om situationen gör det möjligt.

Frågor?

Har du frågor om universitetets hantering av covid-19 eller om beslutet, vänligen kontakta krisledningsgruppen på corona@umu.se.

Redaktör: Anna Lawrence