Utveckla dina digitala samarbeten i en workshopserie med Microsoft

5 mars 2021

Under mars månad håller ITS tillsammans med en representant från Microsoft en workshopserie i tre delar för anställda. Det här är en möjlighet för dig att träffa andra anställda och gemensamt diskutera hur Office 365 kan underlätta era digitala samarbeten.

ITS erbjuder tillsammans med en representant från Microsoft en workshopserie i tre delar för anställda om Office 365. Varje workshop har ett eget tema och du väljer själv vilken/vilka tillfällen du vill delta i. Du kan läsa mer om innehållet i varje workshop längre ned.

Syftet med workshopserien är att stärka universitetets förutsättningar för digital samverkan. Under de tre tillfällena deltar du i gemensamma diskussioner med andra där du tar del av och delar med dig av dina tankar och tips för att främja produktivitet och samarbete med Office 365. När du har deltagit i en eller flera av de delarna kommer du förhoppningsvis att ha fått flera nya idéer och verktyg för att effektivisera ditt arbete.

Observera att workshopserien inte är en utbildningsinsats. För att få ut det så mycket som möjligt av dessa tre tillfällen så är det en fördel om du har arbetat med universitetets digitala samarbetsverktyg tidigare. Om du är ny i Office 365 så rekommenderar vi att du först tar del av det stödmaterial som universitetet har tagit fram. Se mer information i högerkolumnen.

Anmäl dig till workshopserien

Länken till evenemanget kommer att skickas ut innan evenemanget börjar.

Workshop 1 – Kommunikation 16 mars 09.00-11.00

• Microsoft Teams - bakgrund och syfte med produkten
  • Chatt och diskussionsforum - hur fungerar det och när är det lämpligt att använda vad?
  • Kartläggning av våra användare - Hur skiljer sig den digitala vanan? Hur skiljer sig behoven?
  • Reflektion: Vilka kommunikationsrutiner har ni idag? Ser de likadana ut om fem år? Hur kan vi jobba för att hela organisationen ska inkluderas i utvecklingen?

Workshop 2 – Samarbete 23 mars 10.00-12.00

• Få kontroll över dina filer
  • Olika sätt att dela filer
  • Samarbeta i gemensamma dokument - redigera, kommentera och föreslå förändringar
  • Reflektion: Vilka metoder använder ni för fildelning och redigering?

Workshop 3 – Utbildning 30 mars 09.00-11.00

• "Learning communities" för studenter
  • Föreläsningar på plats, distans eller i hybrid
  • Knep för att skapa interaktivitet
  • Reflektion: Hur är er utbildning strukturerad om fem år? Vilken typ av aktiviteter gör studenterna på distans respektive på plats?

Webbinarier Office 365

På webbsidan om Office 365 hittar du våra filmade webinarier som hjälper dig att komma igång med din användning av Office 365:

Webbinarier Office 365

Stöd och hjälp Microsoft 365

Vanliga frågor och svar om Microsoft 365 i Manual.

FAQ Microsoft 365, Manual

Här ställer vi frågor, hjälper varandra och delar tips och tricks om Microsoft 365.

Användarforum för Microsoft 365

Lär dig mer om hur du använder Microsoft 365.

Användarstöd Microsoft 365