Ny chans att Zooma in på forskning

13 april 2021

Vill du föreläsa för skolelever via Zoom? Fakultetens satsning Zooma in på forskning, där skolor kan beställa en digital föreläsning eller workshop till sin klass, fortsätter. Hittills har intresset från skolorna varit stort, över 900 besök på hemsidan har gjorts sedan starten i höstas.

Zooma in på forskning erbjuder skolorna digitala föreläsningar/workshops.

Foto:

Syftet med Zooma in på forskning är att väcka nyfikenhet för naturvetenskap och teknik och att ge eleverna en inblick i forskningens fascinerande värld. På grund av coronapandemin måste det ordinarie skolprogrammet Forskning à la carte som innebar fysiska besök i skolorna pausas. En digital variant lanserades för att erbjuda skolorna fortsatt kontakt med fakultetens forskare.

Med tio olika populärvetenskapliga föreläsningar och workshops, varav några tidigare ingått i skolprogrammet Forskning à la carte, erbjuds skolorna boka in zoomföreläsningar. Aktiviteten vänder sig främst till högstadie- och gymnasieskolor. Information om Zooma in på forskning har gått ut till skolorna via mejl, nyhetsbrev och i sociala medier.

Intresset har varit stort, bara efter någon månad noterades nära 600 besök på hemsidan för Zooma in på forskning och totalt har drygt 900 besökt hemsidan. Hittills har ett 15-tal föreläsningar/workshops redovisats, men intresset från skolorna för aktiviteten är fortsatt högt.

Vill du också vara med och erbjuda en föreläsning eller workshop till skolorna?
Ta kontakt med Anna-Lena Lindskog, kommunikatör vid kansliet för teknik och naturvetenskap, anna-lena.lindskog@umu.se.

Läs mer om Zooma in på forskning