Nytt skyltprogram införs successivt

18 maj 2021

Ett nytt skyltprogram är framtaget för Umeå universitet och påverkar både in- och utvändig skyltning. Några hus har redan nu de nya skyltarna utifrån skyltprogrammet, andra står i begrepp att skyltas om de kommande åren.

Konceptbild välkomstskylt utomhus

Foto: Umeå universitet

Syftet med ett nytt skyltprogram är att få ett enhetligt utseende och att det ska vara enklare för besökare, anställda och studenter att hitta i universitetets lokaler och på campus. Biologihuset och Polisutbildningshuset är idag redan skyltade enligt det nya skyltprogrammet i en pilotomgång, även Naturvetarhuset och Norra Beteendevetarhuset är klara. Beteendevetarhuset och MIT-huset kommer att vara slutförda till terminsstart 2021.

- En in-och utvändig skyltning tar tid att genomföra då det är ett omfattande arbete. Inför varje hus som ska skyltas om kallar vi intressenterna i huset till informationsmöten för att berätta vad som kommer ske, beställningsunderlag ska upprättas och avropas av den upphandlade leverantören som i sin tur sedan producerar och skyltar upp säger Cecilia Franzen, lokalplanerare på Lokalförsörjningsenheten.

Campuskorridoren, dvs det invändiga gångstråket som finns mellan flera hus, ska påbörjas under hösten 2021. I början av 2022 inleds omskyltning av Samhällsvetarhuset.

Nya entréskyltar utomhus med uppdaterade förkortningar för byggnaden

De nya entréskyltarna som utformats innehåller, förutom namnet på huset även vilken entré man är vid, samt adressen till huset. Det senare är något som inte funnits i tidigare skyltprogram. En översyn av förkortningarna på byggnaderna  har genomförts. Några byggnader kommer få ny benämning mot hur det är idag.

Konceptbild på hur entreskyltar utformas enligt nytt skyltprogram

Foto: Umeå universitet

I samband med ett nytt skyltprogram görs även en översyn av rumskodningen. Det innebär att rum kan få ny kodning. För att underlätta för dig som ska boka lokaler kommer både nya och gamla koden finnas i bokningssystemet i en övergångsperiod.

Alla skyltar ska finnas på svenska och engelska - några exempel

All in- och utvändig skyltning ska finnas på svenska och engelska. Det finns ett undantag och det är de välkomstskyltar som ska placeras vid strategiskt viktiga infarter till campus. Dessa kommer även kompletteras med samiska. Det är också beslutat att skyltningen följer den grafiska profilen men med en egen färgsättning.

Konceptbild på hur inomhusskyltar utformas enligt nytt skyltprogram

Foto: Umeå universitet

Konceptbild som visar hur en hänvisningskylt inomhus utformas enligt nytt skyltprogram

Foto: Umeå universitet

Inte alla lokaler kommer omfattas av skyltprogrammet

Det är inte alla lokaler som Umeå universitet har verksamhet i som omfattas av det nya skyltprogrammet. Framför allt handlar det om lokaler som ägs av Region Västerbotten där universitets skyltprogram inte kommer användas. Inte heller Konstnärligt campus berörs då det redan idag finns ett framtaget skyltprogram i dessa lokaler.

Läs mer om skyltprogrammet

Har du frågor?