Nytt projekt tar fram kvalitetssystem för forskning

18 maj 2021

Rektor har beslutat att godkänna ett nytt universitetsgemensamt projekt. Projektet ska ta fram ett gemensamt system för kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av forskning vid Umeå universitet. Syftet med kvalitetssystemet är att skapa ett tydligt ramverk för arbetet med att behålla och höja forskningens kvalitet.

Det finns på olika nivåer vid universitetet många rutiner, processer och insatser för att utveckla och säkerställa forskningens kvalitet. Processerna ser däremot väldigt olika ut mellan fakulteter, institutioner och forskningsämnen. Anders Steinwall, projektledare, utvecklar:

- Det finns redan idag inbyggda former för att utveckla och säkra forskningskvaliteten vid universitetet. Exempelvis peer review eller vid ansökan om forskningsanslag. Däremot har vi generellt inte lika tydlig överblick och systematik när det gäller kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av forskning jämfört med kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av utbildning.

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) genomför just nu en granskning av Umeå universitets kvalitetssäkring av utbildning. Nästa gång universitetet genomgår en sådan granskning kommer den även att omfatta kvalitetssäkring av forskning. En översyn och samlad beskrivning av befintliga verktyg för kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av forskning kommer att underlätta vid vid en granskning av UKÄ men också ge bättre förutsättningar för universitetets arbete för att behålla och höja forskningens kvalitet.

Förankring centralt för nytt kvalitetssystem

Ett gemensamt system för kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av forskning är någonting som berör många vid universitetet – både på förvaltnings-, fakultets- och institutionsnivå. Därför har projektet stort fokus på intern förankring – för att kunna skapa ett övergripande ramverk som är användbart för många. Projektgruppen har representanter från fakulteterna, Lärarhögskolan och förvaltningen och kommer kontinuerligt att förankra sitt arbete bland annat i de strategiska råden.

- Utmaningen är att få en överblick och systematik för kvalitetsarbetet men utan att likrikta eller skapa onödigt arbete. Och även om vi lyckas optimalt med det så kommer det inte att fungera om det inte finns en förankring. Det är viktigt att alla känner att de är med och bidrar så att vi skapar något som är relevant, transparent och lätt att förstå, säger Anders Steinwall.

Projektet avslutas under första kvartalet 2022 med beslut om ett universitetsgemensamt ramverk för kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av forskning och planer för genomförande.

Tidigare arbeten inom kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av forskning

Projektet tar avstamp i flera tidigare processer inom kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring. Grunden är ett ramverk som Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) har tagit fram tillsammans med de svenska lärosätena. Projektet bygger också vidare på det arbete som har genomförts 2019-2020 på universitetet under ledning av Forskningsstrategiska rådet (FOSTRA) och med stöd av Planeringsenheten. I det arbetet gjordes en första kartläggning av fakulteternas och Lärarhögskolans kvalitetsarbete. Även införandet av Europeiska stadgan för forskare och Riktlinjer för rekrytering av forskare med hjälp av Human Resources Strategy for Researchers (HRS4R) är viktiga för projektet.

Projektledare
Anders Steinwall