Ytterligare vicedekan utsedd för nästa mandatperiod

11 maj 2021

Dekan har förordnat Magnus Hultin till vicedekan vid Medicinska fakulteten, med särskilt ansvar för samverkan kring klinisk utbildning, för nästa mandatperiod.

Som tidigare meddelats är det klart att rektor har utsett Patrik Danielson och Kristina Lejon till dekan respektive prodekan för Medicinska fakulteten för mandatperioden som sträcker sig från 1 juli 2021 till 30 juni 2025. I samband med det meddelades också att dekan förlängt Anna Arnqvist som vicedekan med särskilt ansvar för forskning och utbildning på forskarnivå.

Samtidigt meddelades också att dekan under våren skulle återkomma om utnämningar av eventuell/-a ytterligare vicedekan/-er, och/eller andra funktioner i fakultetsledningen.

Magnus Hultin, ny vicedekan

Nu är det klart att universitetslektor Magnus Hultin, för närvarande programdirektör för Läkarprogrammet, blir ny vicedekan med särskilt ansvar för samverkan kring klinisk utbildning. Magnus är universitetslektor/överläkare och docent i anestesi och intensivvård.

Magnus Hultin

Foto:

- Magnus har gjort ett fantastiskt arbete i ledningen för läkarprogrammet under många år och jag är väldigt glad att han accepterat att från halvårsskiftet gå vidare och ta ett bredare ansvar för fakultetens kliniska utbildning, säger dekan Patrik Danielson.

I samband med rektors utnämning av Kristina Lejon till prodekan för nästa mandatperiod, meddelade dekan även att Kristina, som idag är vicedekan för utbildning, också fortsättningsvis kommer att ha ett huvudansvar för området utbildning på grund- och avancerad nivå i fakultetsledningen.

- I och med att Kristina från i sommar nu även kommer att ta över som dekans ställföreträdare, i tillägg till ansvaret för grundutbildningsfrågor i ledningen, kommer Magnus att bli ett gott stöd till henne och övriga ledningen för de frågor som rör de viktiga kliniska delarna i våra utbildningar och framförallt när det gäller vår betydelsefulla samverkan kring dessa med regioner och kommuner, säger Patrik Danielson.

Sittande prodekan Marie Bixo, som avböjt omförordnande för en andra mandatperiod, har i ledningen haft särskilt ansvar för samverkansfrågor/regionsamverkan kring både forskning och utbildning. Magnus Hultin kommer att ta över de delar som rör utbildning i denna "portfölj".

Magnus kommer även inom ramen för sitt nya uppdrag att behålla ledningsansvar för fakultetens nationella uppdrag inom utbildning från Socialstyrelsen, med kunskapsprovet för läkare med utbildning utanför EU/EES (KP) samt med kompletterande utbildning för läkare med avslutad utländsk utbildning (KUL).

Formera en bredare ledningsstruktur

Stafettpinnen för ledningen av läkarprogrammet kommer däremot att föras vidare och är en del i den rekrytering som nu pågår av programrådsordföranden/programansvariga för nästa mandatperiod, som leds av Kristina Lejon.

- Med det nya 6-åriga läkarprogrammet som sjösätts i höst blir det ett naturligt tillfälle att byta ledning för programrådet för läkarprogrammet, säger Kristina Lejon. Det finns många goda krafter som redan nu arbetar för läkarprogrammets framgång och höga kvalitet, och vi jobbar nu med att formera en bredare ledningsstruktur för att säkerställa en hållbar organisation, fortsätter hon.

- Jag ser med stor förväntan och tillförsikt fram emot att samarbeta med Magnus som vicedekan. Magnus har redan som programdirektör för läkarprogrammet visat att han värnar om samtliga studenter vid fakulteten. Med sin kliniska bakgrund har han också ett stort kontaktnät samt en god inblick i verksamhetens förutsättningar och utmaningar, avslutar Kristina.

Vill skapa gemensamma målbilder

Magnus Hultin tillträder som vicedekan den 1 juli 2021, i samband med att en ny mandatperiod inleds.
- Som vicedekan får jag nu möjlighet arbeta vidare med att utveckla den kliniska utbildningen, men nu inom samtliga fakultetens utbildningar. En nyckelfråga blir att skapa gemensamma målbilder, dels inom fakulteten och dels tillsammans med våra viktigaste samverkanspartners, säger Magnus Hultin.

- Det innebär tyvärr att jag måste kliva av vissa uppdrag som både är intressanta och ger mycket tillbaka. Stafettpinnen behöver lämnas vidare så att läkarprogrammet kan fortsätta utvecklas.
Dekan återkommer med mer information om övrig sammansättning på, och ansvarsfördelning i, fakultetsledningen för kommande mandatperiod.

Magnus Hultin
Patrik Danielson