Event för nyanställda i Curiosum lockade 60-tal

27 oktober 2022

För att ge nya anställda vid universitetet en möjlighet att träffas så anordnar universitetet varje termin ett socialt event. Torsdag 13 oktober träffades ett 60-tal nyanställda på Curiosum för att äta, umgås och skapa gränsöverskridande kontakter. Det sociala eventet är en del av universitetets gemensamma introduktionsprogram för nyanställda.

Foto:

Under 2021 lanserade universitetet ett nytt introduktionsprogram för nyanställda vid universitetet. Introduktionsprogrammet består av flera olika delar, bland annat ett socialt event i Curiosum som anordnas varje termin. Eventet ger universitetets nyanställda en möjlighet till gränsöverskridande kontakter med andra nyanställda.

Höstens event gick av stapeln den 13 oktober och lockade cirka 60 personer. Bland deltagarna fanns en blandning av både internationella och nationella medarbetare, lärare och teknisk-/administrativ personal. Alla fyra fakulteter och förvaltningen fanns representerade.

Under eventet bjöds deltagarna bjöds på mat och dryck, fick en kortare introduktion till brädspelets värld samt fick prova på att spela brädspel från världens alla hörn och århundranden. Kvällen avslutades med ett uppskattat mingel och en planetarievisning i domteatern.

Foto:

En del av introduktionsprogrammet för nyanställda

Eventet på Curiosum är en del av Umeå universitetets gemensamma introduktionsprogram för nyanställda. Förutom eventet har universitetet tagit fram en digital introduktionsutbildning som ger en sammanfattning av det viktigaste en anställd behöver veta när hen börjar på universitetet. Bland annat innehåller introduktionen praktisk information såväl som introduktion till universitetets vision och värdegrund. Introduktionsprogrammet och eventet samordnas av Personalenheten.

Nästa tillfälle sker torsdagen den 23 mars, 16:00 - 18:00

Mer information och länk till anmälan

Några röster bland deltagarna

Dinara Katrantsioti, ny ekonom vid Ekonomienheten

Foto:

"Jag fick besked om eventet på Curiosum i ett välkomstmail på min första arbetsdag. Eventet på Curiosum var ett perfekt kommunikationsformat där jag också hade möjlighet att träffa andra nyanställda. Jag är mycket imponerad och tacksam att universitetet som arbetsgivare organiserar varierande aktiviteter för nyanställda för att lära sig lite mer om universitetets arbetsmiljö och kultur och jag rekommenderar alla nyanställda att vara med vid nästa tillfälle."

Nicolò Maccaferri, biträdande lektor vid Institutionen för fysik.

Foto:

(Citatet är översatt från engelska).

"För mig är mötet med nyanställda viktigt för att så småningom träffa människor (både svenska och internationella) med liknande hobbyer och smak, så att jag även kan träffa dem senare och veta mer om deras jobb här och deras berättelser om hur de började jobba vid universitetet. Sammantaget handlar det om mänsklig interaktion för att engagera sig mer i det sociala livet på universitetet.
Under eventet har jag lärt mig mycket om spelens historia och vårt universum och träffat några trevliga människor som arbetar i olika verksamheter."

Linda Bergéli

linda.bergeli@umu.se