Många aktiviteter har startat för att stärka forskning och utbildning

10 oktober 2022

Under universitetsstyrelsens möte den 5 oktober presenterades en uppföljning kring den satsning på 315 miljoner för att stärka insatser för forskning och utbildning som är beslutad. Universitetsstyrelsen är intresserade av hur det går med satsningen och därför kommer ämnet vara på agendan på varje styrelsemöte framöver.

Uppföljningen visar att de allra flesta av aktiviteterna, inom alla åtta delområden inom satsningen, har startat. Aktiviteterna har kommit olika långt, vilket bland annat beror på när beslut om finansieringen var klart. En annan orsak till att en aktivitet inte kommit lika långt som den ursprungliga planeringen är hur det går att rekrytera personal.

Per Ragnarsson är biträdande universitetsdirektör och ingår i universitetsledningen. Han är även budgetchef och arbetar med övergripande ekonomifrågor.

Foto: Mattias Pettersson

— Det är glädjande att så många spännande och viktiga aktiviteter som verksamheten har planerat för är igång, säger biträdande universitetsdirektör Per Ragnarsson som presenterade uppföljning för Universitetsstyrelsen.

Den uppföljning som presenterades för Universitetsstyrelsen var den tredje sedan beslut om satsningen i april 2021. Insatserna för att stärka forskning och utbildning är en viktigt och intressant fråga för styrelsen, och de vill därför veta hur det går vid varje styrelsemöte framöver.

Om du vill veta mer om de åtta olika områden och underaktiviteter som ingår i Insatser för att stärka forskning och utbildning finns en webbsida på Aurora som översiktligt presenterar satsningen.
Insatser för att stärka forskning och utbildning

Redaktör: Anja Axelsson