Registrera kemikalier i KLARA

24 oktober 2022

Det är dags att påbörja den årliga inventeringen av kemiska produkter som ska vara klar innan årsskiftet. Inventeringen ska säkerställa att de produkter som finns i förråd och skåp på institutioner är registrerade i kemikaliehanteringssystem KLARA.

Sedan 2021 använder universitetet KLARA kemikaliehanteringssystem för att registrera alla kemikalier och kemiska produkter. Kemikaliehanteringssystemet är en viktig del i universitetets systematiska arbetsmiljö- och brandskyddsarbete. Det är grund för framtagning av rapporter och nödvändigt för att vi ska uppfylla alla myndighetskrav.

Årlig inventering av kemiska produkter ska göras för att säkerställa att de produkter som finns på institutioner/enheter är registrerade i universitetets kemikaliehanteringssystem KLARA.

Register och funktion för riskbedömningar

KLARA kemikaliehanteringssystem ska användas av alla som köper in kemikalier eller kemiska produkter med universitetets medel. Det är institutionernas och enheternas ansvar att se till att KLARA används.

KLARA har ersatt det tidigare systemet ChemKeeper. Utöver ett kemikalieregister innehåller KLARA även en funktion för att genomföra de riskbedömningar som krävs i laboratoriemiljö samt ett register för strålkällor.

Behörighet i systemet

Tillgången till systemets olika delar är behörighetsstyrd, men alla med Umu-id kan ta del av det allmänna kemikalieregistret med sammanfattande uppgifter och säkerhetsdatablad för över 100 000 ämnen och produkter, allt från forskningskemikalier till rengöringsprodukter.

För att kunna inventera i KLARA finns behörighetsadministratörer på de institutioner där kemiska produkter används, dessa kan kontaktas om till exempel fler personer ska ha möjlighet att inventera.

Lämna in kemikalier du inte använder

I och med inventeringen kan du passa på att kostnadsfritt lämna in kemikalier du inte använder. Kampanjen pågår under perioden 21 oktober - 11 november.

- Den just påbörjade universitetsgemensamma kvittblivningskampanjen för att göra sig av med överblivna och hälsoskadliga kemiska ämnen och produkter utan kostnad är ett utmärkt tillfälle att slänga den där gamla burken som bara står där på hyllan och som ingen använder, säger Per Liljelind, universitetets kemiexpert.

Läs mer Lämna in farliga kemikalier utan kostnad.

Har du frågor?

Om du inte vet vem du ska kontakta eller om du önskar få utbildning i eller har frågor om KLARA, kontakta kemiexpert Per Liljelind, per.liljelind@umu.se.

Länk till KLARA:s webbmiljö: