Agneta besvarar dina frågor om forskningsstöd

2 december 2022

Varannan torsdag klockan 10-12 finns Agneta Hånell Plamboeck från Enheten för forskningsstöd och samverkan på plats i KBC-fiket på campus för öppen rådgivning. Hon är expert på forskningsstöd och välkomnar frågor från verksamheten.

Agneta Hånell Plamboeck, expert på Enheten för forskningsstöd och samverkan vid Umeå universitet.

Foto:

Vad är syfte och mål med aktiviteten?

– Syftet är att sänka tröskeln för forskare att be om hjälp och stöd i ansökningsprocessen om externa forskningsmedel. Målet är att nå ut till fler forskare som behöver stöd med exempelvis ansökningar eller hitta rätt finansiär.

När finns du på plats?

– Varannan torsdag kl 10-12 (jämna veckor).

Vem riktar sig hjälpen mot?

– Alla är välkomna; forskare, lärare och administratörer.

Vad kan du hjälpa till med?

– Jag kan exempelvis identifiera utlysningar, förbättra ansökningar och svara på budgetfrågor, och ge information om vad vi erbjuder för stöd på vår enhet. Man kan även få fördjupat hjälp vid ett senare tillfälle.

Vad är vanliga frågor som du får och vem är en typisk besökare?

– En forskare som vill förbättra sin ansökan eller hitta lämplig utlysning för sin forskningsidé.

Vad gör du i vanliga fall när du inte sitter på fiket i KBC?

– Jag arbetar med forskningsstöd på andra platser på Umeå universitet. Enheten för forskningsstöd och samverkan sitter i universitetsledningshuset och alla är välkomna att komma förbi där om man vill ha stöd eller kontakta oss på RSO@umu.se. Det går även bra att kontakta mig på telefon.