Ny regel tydliggör hur du som chef kan fördela arbetsmiljöuppgifter

4 februari 2022

Rektor har beslutat om att anta en ny regel för fördelning av arbetsmiljöuppgifter. Syftet med den nya regeln är att göra det tydligare för dig som chef vad ansvaret innebär och hur du kan fördela vidare arbetsmiljöuppgifter. Regeln ersätter den tidigare regeln för universitetets systematiska arbetsmiljöarbete.

Nu finns en ny regel om fördelning av arbetsmiljöuppgifter. Den nya regeln tydliggör ditt ansvar för det förebyggande arbetsmiljöarbetet och beskriver hur universitetet organiserar arbetet med att fördela arbetsmiljöuppgifter och medföljande arbetsmiljöansvar i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Regeln ersätter den tidigare regeln om universitetets systematiska arbetsmiljöarbete.

Beskrivningen av processen för det systematiska arbetsmiljöarbetet har lyfts ur regeln. Du kan läsa mer om detta på sidan om systematiskt arbetsmiljöarbete.

Du kan fördela arbetsmiljöuppgifter till andra chefer och medarbetare

Ett syfte med den nya regeln är att göra det tydligare för dig som chef vad ansvaret innebär och hur du kan fördela vidare arbetsmiljöuppgifter. Därför är den nya regeln mer renodlad och fokuserar bara hur fördelningen ska genomföras, ditt ansvar som chef och vilket stöd du kan få. En nyhet är bilaga 2 – som listar vilka alla dina arbetsmiljöuppgifter är. Bilagan fungerar som en checklista där du bockar för vilka arbetsmiljöuppgifter du vill fördela vidare. Då blir det tydligt både för dig och den du fördelar arbetsmiljöuppgiften till vad personen förväntas göra.

Du kan fördela arbetsmiljöuppgifter till de personer i din verksamhet som har bäst förutsättningar att kunna genomföra uppdraget. Detta kan vara någon av dina underställda chefer men det kan även vara någon av dina medarbetare som har specifik kompetens för en eller vissa arbetsmiljöuppgifter. Det är viktigt att också dokumentera, diarieföra och se till att fördelningen är känd bland medarbetare och i vissa fall även studenter.

- Avsikten med den nya regeln är att det ska bli tydligare hur du som chef arbetar med dina arbetsmiljöuppgifter. Vi vill också visa att du inte behöver göra allt själv utan att du kan fördela arbetet vidare till andra kompetenta personer inom din organisation, säger personalchef Lars Nordlander.

Linda Johnson linda.johnson@umu.se

Jeanette Lövqvist jeanette.lovqvist@umu.se