Enkät om datorberäknings- och lagringsbehov till alla forskare

13 april 2022

Med en enkät önskar Umeå universitets centrala ledning bedöma dina behov av datorberäkningar och lagring, i syfte att styra framtida investeringar i forskningsingenjörer och hårdvaruinfrastruktur. Sista svarsdag är 4 maj 2022.

Resurser för beräkningar och lagring är centrala delar av forskningsstöd. Hittills har svenska forskare kunnat lita på resurser från SNIC (Swedish National Infrastructure for Computing). Som ni kanske vet kommer SNIC att bytas ut i slutet av 2022 och inriktningen för den framtida organisationen är ännu inte definierad.

Samtidigt närmar sig Umeå universitets lokala superdator – Kebnekaise, placerad på High Performance Computing Center North (HPC2N) – också slutet av sin livstid.

Vi uppmanar alla forskare som antingen använder eller planerar att använda resurser för beräkningar och/eller lagring att svara på följande frågor.

Gå till enkäten