Internationella samarbetsprojekt presenterades på frukostmöte

22 juni 2022

Umeå universitet har ett stort nätverk av internationella samarbetspartners. I samband med ett frukostmöte den 17 juni presenterade International Office, tillsammans med aktiva forskare i fyra universitetsövergripande projekt, vilka möjligheter som finns till forskningssamarbete med Sydafrika, Japan, Sydkorea och Italien.

Foto:

Vicerektor Dieter Müller inledde dagen med att poängtera vikten av internationella samarbeten och dess betydelse för att möta framtiden.

Efter det berättade Helin Bäckman Kartal, SASUF:s projektkoordinator, som gästade Umeå under frukosteventet om projektet med Sydafrika:

- SASUF erbjuder fantastiska möjligheter till samarbete. Totalt ingår 38 universitet från Sydafrika och Sverige. Gemensamt för projekten inom SASUF är att man ska rikta in sig på något av FN:s globala hållbarhetsmål. Det finns möjlighet att söka såddfinansiering, för att starta igång ett projekt, samt medel för virtuellt samarbete.

Två forskare, Annika Manni (Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap) och Natuschka Lee (Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap), som varit delaktiga i den första delen av SASUF, berättade om sina erfarenheter om hur deras samarbete med forskare i Sydafrika sett ut.

Greg Neely, prodekan vid Samhällsvetenskaplig fakultet, berättade sedan om MIRAI, ett samarbetsprojekt med Japan. Det fokuserar på fem olika områden: åldrande, materialvetenskap, hållbarhet, artificiell intelligens samt innovation och entreprenörskap. Två forskare delade med sig av sina erfarenheter av sina respektive samarbeten inom projektet: Irina Mancheva (Statsvetenskapliga institutionen) och Mojgan Payad (Institutionen för socialt arbete).

För både MIRAI och SASUF presenterades också de möjligheter för forskningsfinansiering som projekten erbjuder. På plats fanns även Agneta Hånell Plamboeck från enheten för forskningsstöd och samverkan (FOS) för att ge ytterligare tips på forskningsfinansiering att söka.

Foto:

Frukostmötet innehöll också en presentation av Birgitta Olofsson, institutionen för omvårdnad, som nyss kommit hem från ett projektmöte med Swetaly, ett forskningssamarbete med Italien. I projektet deltar mer än 30 lärosäten från Sverige och Italien och tre teman är i fokus; AI, åldrande och akademisk frihet. Inom projektet har ett mentorskapsprogram startats.

Helena Gradin, International Office, talade också om det Sydkorea-projekt som Umeå universitet varit delaktiga i sedan 2014 (då med fokus på studentrekrytering) och som 2019 breddats att även innefatta forskningssamarbete. En aktivitet är den Nobelvecka där forskare från Sverige och Sydkorea samtalar kring nobelpriset, de senaste upptäckterna och innebörden av det.

Frukostmötet avslutades med möjlighet till nätverkande och för alla deltagare att ställa frågor till projektkoordinatorer, forskare m.fl. på plats.

Ppt-presentation (pdf) från frukostmötet.

Nedan kan du läsa mer om de olika projekten. Tveka inte att höra av dig om du är intresserad av att veta mer!

Sydafrika – South Africa - Sweden University Forum

South Africa - Sweden University Forum, SASUF 2030, är ett samarbetsprojekt inom ramen för STINT mellan universitet, organisationer och myndigheter i Sverige och Sydafrika.

Inom SASUF finns möjligheter att i september vara med på SASUF Goes digital, antingen genom att hålla en workshop eller genom att delta och lyssna. Ansökan för att hålla workshops/sessions är öppen fram till den 21 augusti. Ansökan om medel för virtuellt samarbete öppnar i samband med konferensen i september.

Kontaktperson: Jessica Bergström Grahn, International Office

Sydkorea

Projektet är ett samarbete mellan Svenska ambassaden i Seoul och Umeå universitet, KTH och Lunds universitet. Det stöds av Svenska institutet och Näringsdepartementet. I november planeras ett Nobelsymposium och andra forskningsfrämjande aktiviteter och möten i Seoul, utöver en studentrekryteringsmässa.

Kontaktperson: Helena Gradin, International Office

Japan – Mirai

MIRAI 2.0 är ett projekt för att stärka det akademiska samarbetet inom utbildning, forskning och innovation mellan svenska och japanska universitet. Särskilt fokus riktas mot forskare som är i ett tidigt stadium av sin karriär. Den 15-18 november arrangeras en Research and Innovation Week i Japan. Ansökan för att söka resebidrag är nu öppen.

Kontaktperson: Jenny Ahlinder Hagberg, International Office

Italien – Swetaly

Swetaly är ett nätverk mellan ett trettiotal svenska och italienska lärosäten, med fokus på artificiell intelligens, akademisk frihet och åldrande. En prioriterad målgrupp inom Swetaly är doktorander och forskare tidigt i karriären, och för att fånga upp dessa har ett mentorsprogram lanserats.

Kontaktperson: Anders Steinwall, Planeringsenheten

Samlad information om Umeå universitets internationella samarbetsprojekt
.