Dags att nominera ledamöter till elektorsförsamling

11 augusti 2022

Det ska utses en ny elektorsförsamling vid Umeå universitet. Anställda vid teknisk-naturvetenskapliga fakulteten kan via ett webbformulär anonymt föreslå ledamöter. Sista datum för nomineringar är 2 september.

Elektorsförsamlingen vid Umeå universitet består av 45 vetenskapligt kompetenta ledamöter och 15 gruppsuppleanter och representerar universitetets fyra fakulteter enligt en proportionell fördelning. Mandatperioden är fyra år.

Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten får föreslå tolv ordinarie elektorer samt fyra gruppsuppleanter. De nominerade ska vara tillsvidareanställda lärare med doktorsexamen. Tillsvidareanställda professorer och lektorer på konstnärlig grund kan också nomineras. De nominerade ska inte vara tillfrågade. Tidigare ledamöter kan nomineras på nytt, ingen tidsgräns finns.

Elektorsförsamlingen har flera uppgifter. Den är valförsamling vid utseende av lärarna i universitetsstyrelsen, samt vid utseende av elektorer och ersättare till forskningsråden VR, Forte och Formas elektorsförsamlingar vid Region 5. Elektorsförsamlingen är också en del av hörandeförsamlingen vid utseende av rektor.

Alla anställda vid fakulteten får nominera ledamöter. Förslagen lämnas i ett formulär på denna sida:

Till varje förslag ska anges en kort motivering.

Sista datum att lämna förslag är 2 september.
Därefter tar fakultetsledningen med hjälp av inkomna nomineringar och på eget initiativ fram förslag på kandidater. Den 28 september beslutar fakultetsnämnden vilka elektorer som ska representera fakulteten.